7de verslag: SRI LANKA, 19 febr. t/m 7 mrt. '17 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 7de verslag: SRI LANKA, 19 febr. t/m 7 mrt. '17 - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

7de verslag: SRI LANKA, 19 febr. t/m 7 mrt. '17

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

07 Maart 2017 | Sri Lanka, Negombo

SRI LANKA

Inmiddels ben ik in Sri Lanka aangekomen. Het is weer een totaal ander land dan India. Het verkeer is minder hectisch en lawaaierig, de mensen spreken veel verstaanbaarder Engels en zijn galanter, de levensmiddelen zijn goedkoper maar de entreeprijzen voor tempels en Nationaal parken zijn voor Buitenlanders abnormaal duur, hier liggen en lopen ontzettend veel straathonden op de weg en in India de koeien. De temperatuur ligt tussen de 30 en 35 graden en is minder goed te verdragen omdat het veel vochtiger en daardoor benauwder is dan in India. Net zoals in India voel ik me veilig in Sri Lanka. Maar ' s avonds, als het donker is, blijf ik in het hotel en vermaak me met mijn tablet (nieuws, online radio, weblog verslagen, e books etc.)
Al met al, lees hier maar de belevenissen wat ik heb meegemaakt in Sri Lanka:

Zondag 19 februari:
Inmiddels ben ik in Sri Lanka ( voorheen Ceylon) gearriveerd en verblijf in Ging Oya Lodge in Waikkal. Een Belgisch echtpaar Leo en Mirjam zijn de eigenaren van deze prachtige lodge , waar de bungalows in een woud van mangrove bomen staan en aan een rivier ligt waarin 2 krokodillen verblijven en een zwembad heeft. Geweldig ! Vandaag ga ik met de fiets op stap en rij naar het plaatsje Negombo (13 km) Ik krijg veel belangstelling, een vrouw op een fiets dat zien ze hier bijna niet (teken van armoede). Hier bezoek ik diverse markten en zie hoe vele soorten vis op het strand gedroogd en ingepakt wordt voor de verkoop. Ik heb dit nergens in zo' n groten getale gezien. Heel bijzonder ! Terug bij de lodge neem ik een verkwikkende duik in het zwembad. Hier is het, net zoals in zuid India warm (30 graden) maar het is nu bewolkt en erg benauwd door de hoge luchtvochtigheid. Ze snakken naar water want het heeft hier al 3 maanden niet geregend (maar ik hoop dat het nog 17 dagen droog blijft !)

Maandag en dinsdag 20 en 21 februari:
Maandag rijden we van Waikkal naar Anuradhapura ( ca 150 km). Hier doen we zo' n 6-7 uur over i.v.m. de drukte op de weg en omdat stakende mensen de hoofdweg geblokkeerd hebben. Ook nu staan er overal palmbomen met groene en gele kokosnoten langs de weg. We kopen een omdat die geschikt zijn om te drinken en te eten, terwijl de groene kokosnoten meer gebruikt worden om curry's te maken. In Anuradhapura logeer ik in hotel Margosa Lake Resort . Zoals de naam al zegt ligt het aan een meer, hier kun je heerlijk om heen wandelen, maar het wordt ook gebruikt om een bad te nemen door Hindoestaanse mensen voordat ze naar de tempel gaan. Ik houd me maar bij het zwemmen van baantjes in het kleine zwembad van het hotel. ' s Avonds zet ik mijn belevenissen en foto' s van de laatste weken in India op mijn weblog. Het kost heel wat tijd omdat het internet erg langzaam is en er regelmatig uit ligt
Dinsdag ochtend heb ik eerst (om 8.30 uur) een meditatie sessie met een boeddhistische monnik in Mihintale. Het was eerst gepland om 5.30 uur in de ochtend, maar dat vond ik te vroeg, en de zonsopgang kon me gestolen worden. Veel beginselen die ik bij Mindfulness had geleerd kwamen nu ook aan de orde zoals: leef in het heden, wees mild voor jezelf, laat je gedachten en gevoelens toe en veroordeel ze niet etc
' s Middags bezoek ik Anuradhapura (een van de oude koningssteden van Sri Lanka) waarvan het hele gebied op de UNESCO werelderfgoed lijst staat. De entreeprijs is pittig ( €25). Er staan vele oude tempels en stoepa' s. Ik vind ze soms te wit en te mooi gerestaureerd. Ook vandaag is het erg warm, zonnig en benauwd. En de stoepen, pleinen en trappen rond die heilige gebouwen, die je alleen zonder schoenen mag betreden, zijn hartstikke heet waardoor je je voetzolen gewoon pijnlijk verbrand. Een tijdelijke oplossing had ik gevonden door mijn voeten te stoppen in een plastic zakje en een stuk karton, maar het is beter om de volgende keer sokken mee te nemen.

Woensdag, donderdag en vrijdag 22, 23 en 24 februari:
Woensdag rijden we in 1,5 uur van Anuradhapura naar Habarana bij Sigiriya. Onderweg zijn de rijstvelden prachtig groen, maar de meren liggen er droog bij en verkopen mensen hun eigen geteelde producten zoals fruit, maïs en geroosterde pinda's s en er staan grote borden langs de weg met de waarschuwing voor overstekende olifanten. In Habarana logeer ik 3 nachten in Le Grand Meaules.
' s Middags rijden we nog naar de Ritigaba berg waar ruïnes liggen van een oud boeddhistisch klooster uit de 1ste eeuw voor Christus, midden in de jungle. Het is een genot om midden in deze mooie en koele natuur te lopen.
Donderdag, rijden we, na een karig ontbijt in mijn hotel, naar het startpunt om de Pidurangala rots te beklimmen. Het bleek een goede keuze te zijn om deze te beklimmen i.p.v. de Lion Rock, want vanaf de Pidurangala rots heb je ook goed zicht op de Leeuwen Rots en duidelijk is te zien dat er een hele massa mensen in de file staan op de trappen, in de brandende zon, terwijl het op de Pidurangala rots veel rustiger is. En bovendien is er een behoorlijk prijsverschil ( €3 resp. €25). Onderweg komen we een liggende Boeddha van 12 m. lang tegen, uitgehouwen in de rotsen. Het laatste stukje naar boven was wel een beetje moeilijk omdat je tegen rotsen moest klimmen, maar als je dat obstakel hebt genomen word je beloond met een prachtig uitzicht.
Daarna rijden we door naar het Minneriya National Park voor een safari met een jeep. Ook hier zijn de entree en de jeep-prijzen aan de hoge kant, terwijl de prijs en kwaliteit niet in goede verhouding met elkaar staan. De natuur (bomen, begroeiingen, meer) is prachtig, maar het aantal dieren wat we gezien hebben viel tegen nl. niet meer dan 10 olifanten, 3 herten, 5 apen, 1 waterbuffel, een paar pelikanen. Jammer, je kunt beter in Zuid Afrika op safari gaan.
Vrijdag huur ik voor 350 roepies (ca. €2 ) een fiets en rij hiermee naar Dambulla (22 km). De weg gaat " heuveltje op en heuveltje af" en een beetje door de jungle. Helaas steekt er geen olifant de weg over, al wordt er met grote borden langs de weg wel voor gewaarschuwd. Ook nu word ik voor door de lokale bevolking aangestaard alsof ze willen zeggen " kijk daar een vrouw op de fiets "! In Dambulla bevindt zich de Gouden tempel ( Dambulla Cave Temple). Om bij de grot-tempels te komen moet je eerst veel trappen omhoog klimmen. De gouden tempel bestaat uit 5 grotten met afbeeldingen en standbeelden, waarmee het leven van Boeddha wordt verteld. De grotten waren voor het eerst bewoond in de 7 de eeuw voor Christus, en vanaf de 1ste eeuw voor Christus kwamen er religieuze afbeeldingen en beelden. Het was heel indrukwekkend om te zien. Daarna fiets ik nog 10 km naar het Kandalama meer, waar kinderen aan het pootje baden waren. ( was een stuk verkeerd gereden, maar een tuk tuk is voor me gaan rijden om me bij de juiste afslag te brengen !!)
Daarna weer teruggereden naar Habarana waar ik voor donker weer binnen was. Het was weer een geslaagde actieve dag !!

Zaterdag en zondag 25 en 26 februari:
Zaterdag gaat de reis verder naar Kandy, over een afstand van 90 km.
Kandy is ook een koningsstad en de 2de grootste stad van Sri Lanka en is behoorlijk toeristisch (ook veel Nederlanders) en dat zie je ook aan de prijzen die hoger liggen dan in de andere plaatsen die ik in Sri Lanka heb bezocht. Hier komt ook mijn chauffeur Viji vandaan, hij is opgegroeid in een weeshuis en heeft zijn ouders niet gekend. Ik logeer hier in Nature walk resort gelegen op een heuvel met prachtig uitzicht. Vanmiddag heb ik al langs het meer van Kandy (Bogambara Lake) gewandeld, de markt bezocht en een traditionele dansshow bjjgewoond. Ik zat op de 1ste rij, dank zij een Sri Lankaanse gids, waardoor ik volop kon genieten van de dwepende muziek, dans en acrobatische acts. Het is hier bewolkt, maar ondanks dat ze elke dag regen opgeven, is het nog steeds droog, maar wel benauwd.
Zondag maak ik een wandeling van 2,5 uur door het Udawattakele regenwoud. Het is een prachtig gebied om doorheen te lopen met prachtige bomen en planten. Er zijn slechts een paar bezoekers. Daarna gaat het voor de eerste keer dat ik in Sri Lanka ben regenen en dat houdt ook 2,5 uur aan. Dus ik past mijn programma aan en breng een bezoek aan de Sri Dalada Maligawa of te wel de Tempel van de Tand waar volgens de legende de tand van Boeddha wordt bewaard. Het is een mooie tempel die veel bezocht wordt door pelgrims die bijna allemaal een bakje met lelies meebrengen. Als het inmiddels droog geworden is maak ik nog een ommetje om het Bogambara meer waar in het midden een klein eilandje ligt. Jammer dat het nu zo bewolkt en somber is, maar koud is het niet.

Maandag en dinsdag 27 en 28 februari:
Maandag ga ik met de trein van 8.50 uur van Kandy naar Hatton .
Als toerist zit ik 1ste klas. Het is een treinreis van bijna 3 uur en vooral de laatste 1,5 uur is het landschap prachtig met bergen en theeplantages. Mijn chauffeur doet deze route met de auto en neemt mijn bagage mee en hij pikt mij weer op bij het station in Hatton en vervolgens rijden we naar het plaatsje Nallathanniya, aan de basis van de Adam's peak. Hier logeer ik in hotel Punsisi Rest, een ander hotel dan wat in de planning stond omdat het andere hotel momenteel verbouwd wordt. Daar krijg ik een kamer in een nieuw gebouwd complex, waar ik buitenom eerst 300 trappen omhoog moet. Een bediende moet mijn reistas van 20 kg en rugzak ook al die trappen omhoog sjouwen: heel zielig ! Maar daarboven is geen telefoon verbinding met de receptie die zich helemaal beneden bevindt en ik vraag me af of dit wel verantwoord is. Er zal maar iets gebeuren ! Ik doe mijn beklag en krijg na mijn wandeling een andere kamer halverwege. Hier is het uitzicht op de theeplantages ook nog mooi. De Adam' s Peak is de heiligste berg in Sri Lanka en dat is te merken ook want er staan in het dorpje aan de voet van de berg, maar ook langs de "trail " omhoog, zoveel kraampjes met etenswaar, souvenirs, drinken en zoetigheid, het lijkt wel een braderie. Morgen ga ik naar de top, maar vandaag heb ik al een stukje geproefd. Vanmiddag heb ik ook nog een wandeling tussen de theeplantages gemaakt. Ze zien er toch weer anders uit dan die ik gezien heb in India. Maar het blijft een pracht gezicht m.n. als ze op de helling van een berg /heuvel aanliggen.
Dinsdag start ik om 8.15 uur om de Adams Peak (hoogte 2243 m) te beklimmen via een pad /trap van 5500 treden uitgehouwen in rotsen over een afstand van 7 km. De meeste pelgrims en toeristen starten om 2.30 uur ' s nachts om de zonsopgang te zien, maar ik vind dat te vroeg en mooie zonsopgangen heb ik al zo vaak gezien. Ik kom veel moeilijk lopende oudjes maar ook jongeren tegen omdat ze of een slechte conditie hebben of allerlei lichamelijke klachten hebben. Je hebt een mooi uitzicht over de theevelden, regenwouden en het meer en langs de trail staan tempeltjes en kraampjes. Vijf minuten voordat ik de "Peak" bereik, begint het te regenen: ik baal hier wel een beetje (veel) van. Gelukkig heb ik de paraplu meegenomen, maar het uitzicht is totaal weg want de berg is in de nevel gehuld. Op de top (die ik om 10.45 uur bereik) bevindt zich een tempel en de voetafdruk van God Shiva volgens de hindoes, van Boeddha volgens de boeddhisten of van Adam volgens de christenen. Maar mijn voeten/ sokken worden nat omdat je dit gebied alleen met blote voeten mag betreden. Daarna loop ik al die trappen weer in ruim 1,5 uur af, gelukkig is het droog geworden m.u.v. het laatste stukje. Mijn chauffeur is helemaal verbaast dat ik al zo snel terug ben, aangezien de meeste mensen er 5-6 uur over doen en ik heb het in ruim 4 uur gefikst. Daarna rijden we naar Tissamaharama, over een afstand van zo'n 160 km. Ook deze weg voert tussen de bergen en theeplantages, erg mooi ! Helaas kan ik niet zo goed tegen die kronkelende wegen en word ik weer misselijk en moet ik overgeven. Vervelend, maar daarna voel ik me weer wat beter. Na 6 uur rijden, deels in de regen, arriveren we bij mijn hotel Hibiscus Garden om 20.00 uur. Ik krijg een mooie bungalow toegewezen en ga vroeg naar bed.

Woensdag en donderdag 1 en 2 maart:
Woensdag, na een goede nachtrust, word ik met harde regen wakker, soms onweert het zelfs. Ik besluit om het maar rustig aan te doen en me met de tablet in de salon bij de receptie te vermaken, want met dat hondenweer is niets leuk buiten. Maar om 14.00 uur wordt het droog. Met de auto rijden we naar het centrum van het dorp waar ik een nieuwe batterij in mijn horloge laat zetten, want die staat inmiddels stil. Daarna rijden we door naar het Tissa meer waar ik graag omheen had gewandeld, maar helaas regent het weer behoorlijk en stop ik na 30 minuten al de tocht. Maar ik heb toch een frisse neus kunnen halen.
Donderdag is het gelukkig droog, warm en een beetje zonnig. Ik besluit om alsnog de wandeling rondom het Tissa meer te gaan maken. Er ligt een eilandje in het midden en er staan prachtige oude bomen omheen. Op een gegeven moment beland ik midden tussen de landerijen met rijst en roggen, een mooi gezicht, waar de regen en wind van gisteren zijn sporen heeft nagelaten.
' s Middags maak ik een jeepsafari in het Yala National Park . Dit doe ik samen met een Nederlands echtpaar, waardoor het voor mij wat goedkoper wordt. Ook nu valt de safari tegen. We zien herten, krokodillen, wilde varkens, watervogels , waterbuffels en pauwen. Op een gegeven moment werd er ergens een luipaard gesignaleerd, alle jeeps ( minstens 20 stuks) gingen erop af, met als gevolg dat er een file van jeeps ontstond met ronkende motors en stinkende uitlaatgassen , en ik heb geen luipaard gezien. Dit vind ik erg frustrerend en ben daarom ook niet meer van plan om in Sri Lanka een safari te maken: het is veel te duur en er rijden veel te veel jeeps, waardoor de dieren verjaagd worden. Bah !!

Vrijdag en zaterdag 3 en 4 maart:
Vrijdag reis ik door naar Udawalawa, over een afstand van slechts 45 km. Ook hier krijg ik een ander hotel aangewezen dan gepland stond i.v.m. een verbouwing. Nu zit ik in hotel Elephant trail genaamd, aan de rand van het Udawalawe National Park. Omdat ik geld wil wisselen rijden we ' s middags naar het plaatsje 9 km verder op. Daar besluit ik om terug te lopen naar het hotel. Tot mijn verbazing zie ik onderweg een hele kudde olifanten staan bij het Udawalawe Reservoir en kom ik een landmonitor en mooie pauwen tegen. Dus je hoeft daarvoor niet speciaal op safari te gaan.
Zaterdag wandel ik samen met Viji, mijn chauffeur, door de suikerrietplantages vlak bij het hotel. Van de suikerrietkappers krijgen we uitleg. Normaliter kan 1 persoon 1 ton suikerriet kappen, maar door de droogte van de laatste tijd is de groei van het suikerriet wat achter gebleven, dus nu halen ze 1 ton per dag niet. Uiteraard krijgen we een " sugar can" aangeboden waarop we kunnen kauwen, maar ik ben er niet dol op. Daarna loop ik alleen door richting de " elephant transit home" waar zieke en wees olifantjes verzorgd worden en klaargestoomd worden om terug te keren naar de Jungle. Maar na 5 minuten lopen begint het heel hard te regenen. Terwijl ik bij een kraampje langs de weg probeer te schuilen vraagt de eigenaar mij om in hun huis te komen schuilen totdat de regen over is. Ik krijg thee en lokaal fruit aangeboden: erg aardig. Na een half uur is het weer droog en kan ik mijn weg vervolgen, maar die droge periode is maar van korte duur. Het blijft bijna 3 uur achter elkaar behoorlijk hard regenen. Onder mijn paraplu en poncho blijf ik aardig droog, maar het is wel warm en benauwd. Ik bezoek nog een lokale markt, maar daardoor ben ik helaas te laat voor de voedingstijd van de olifantjes. Dus de regen was vandaag voor mij een spelbreker, maar de boeren zullen er vast blij mee zijn geweest.

Zondag en maandag 5 en 6 maart:
Zondag rijden we in zuidelijke richting naar het Sinharaja rainforest, over een afstand van zo'n 90 km. Ook nu is het heuvellandschap prachtig ! Heel veel palmbomen, theeplantages tegen de hellingen en groene rijstvelden in de dalen. Gelukkig houdt Viji , met z'n rij snelheid, rekening met mijn gevoeligheid voor wagenziekte in de bergen. Om 11.30 uur zijn we al bij mijn hotel Blue Magpie lodge (blauwe ekster). Het is een basic verblijf, maar gelukkig is er wel airconditioning en een fan want het is hier tropisch warm. Naast wandelen in het regenwoud (wat ik morgenochtend ga doen) valt hier weinig te beleven. Dus ik loop maar een paar km naar rechts en naar links over de weg vanaf het hotel. Ik ontmoet vriendelijke mensen, die geen Engels spreken, en geniet van de mooie natuur. Ik was van plan om morgen mijn verslag en foto's s van Sri Lanka op mijn weblog te zetten, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken omdat het hotel geen wifi en internet verbinding heeft. Balen!!!
Maandag maak ik dan echt een wandeling van ca. 5 uur door het Sinharaja regenwoud samen met een gids (zonder gids is het niet toegestaan). De planten en bomen zijn erg mooi, maar dieren en vogels hebben we nauwelijks gezien, dat was wel jammer, maar desondanks was het de moeite waard.

Dinsdag 7 maart:
Vandaag is mijn laatste dag in Sri Lanka. Met de auto reis ik van het Sinharaja (via Waikkal waar ik mijn vergeten elektrische tandenborstel moet gaan ophalen) terug naar de luchthaven in Colombo. ' s Avonds om 23.15 uur vlieg ik naar Kuala Lumpur in Maleisië en daarvandaan naar Borneo.
Ik hoop dat het lukt om in Waikkal / Negombo mijn weblog en de daarbij behorende foto' s de lucht in te krijgen, anders doe ik het in Maleisië

Dit waren dan weer mijn belevenissen in Sri Lanka. Een mooi land, maar toch had ik er een ander voorstelling van gemaakt. Het is veel westerser en beschaafder dan India en de mensen zijn ontzettend vriendelijk. Maar er is meestal maar een of hoogstens twee activiteiten of bezienswaardigheden per locatie te zien of te doen b.v. een safari , dus de mogelijkheden zijn beperkt !

Ik hoop dat jullie van mijn belevenissen kunnen genieten, anders bekijk je alleen maar de foto' s die zeggen vaak al genoeg.

Groetjes van Francine

BIJZONDERHEDEN over SRI LANKA:

-Sri Lanka ( het vroegere Ceylon) staat bekend vanwege de productie en export van thee, kinine, koffie, rubber, kaneel en kokosnoten.

-Klimaat,: Sri Lanka heeft een tropisch klimaat. De temperaturen liggen het hele jaar door rond de 25 tot 30 graden.

-Taal: Singalees en Tamil zijn beide een officiële taal in Sri Lanka. Daarnaast wordt er veel Engels gesproken en dat is veel beter te verstaan dan het Engels dat door de Indiërs wordt gesproken.

- Keuken :De Sri Lankaanse keuken staat bekend om de rice and curry's. En alles draait om kokos ( over het hele eiland vind je heel veel palmbomen). Er wordt ook heel veel fruit gekweekt.

- Kleding: In Sri Lanka dragen de meeste mensen gewone westerse kleding. Alleen op feestdagen dragen de vrouwen sari's.

- Geloof: 70% van de Sri Lankaanse bevolking is boeddhist, 20% is moslim en 10% is christen. Toch worden in mijn ogen de tempels veel minder intensief bezocht dan in India.

- Sport: Cricket is de nationale sport in Sri Lanka.

- Dieren: Sri Lanka is het land van de olifanten. Ze vernietigen helaas veel landbouw gewassen. Ze worden verdreven met vuurwerk.

- Het onderwijs is gratis evenals de " government ziekenhuizen".

- Veel Sri lankanen , m.n. de Tamils, werken in Tamil Nadu in Zuid India omdat er een tekort is aan werkgelegenheid in Sri Lanka.

- Buiten de moesson tijd, is er vaak een water tekort, waardoor vele rijst - en andere oogsten verloren gaan en mensen een tekort aan rijst en inkomen hebben. Momenteel moet er zelfs rijst uit o.a. India geïmporteerd worden

- Toerisme: Sri Lanka is zeer geliefd bij de Nederlandse toeristen. Ik kom hier heel veel landgenoten tegen i.t.t. India.

- Huwelijk: ook in Sri Lanka bestaat nog het KASTEN systeem en het geëngageerde huwelijk.

- Politie : de vrouwelijke politie agenten dragen rokken tot op de knieën en kniekousen. De politie is hier ook corrupt. De mensen betalen liever de politie onder tafel dan een bekeuring, want dan zijn ze ook een tijd hun rijbewijs kwijt en betalen dan vaak meer.

- Presidenten: De huidige president van Sri Lanka doet veel goede dingen voor het land. Dit kan niet gezegd worden van de vorige president. Hij en zijn zonen hebben heel veel geld verkwist. Zo liet hij een luchthaven, een haven en een cricket veld aanleggen wat niet gebruikt kan worden i.v.m. problemen met vogels, resp. rotsen resp. olifanten. Triest zoveel geld verspilling voor zo'n arm land.

- Internet verbinding: deze is in Sri Lanka matig tot slecht te noemen. De meeste hotels hebben alleen ( langzaam) internet bij de receptie en restaurant, en niet op de kamer. Maar in Blue Magpie lodge in Sinharaja rainforest is helemaal geen wifi /internet.

  • 07 Maart 2017 - 11:45

    Lidy En Henri:

    Hallo lieve Francine,

    Weer met veel interesse je verhalen gelezen. Jammer dat Sri Lanka wat tegenvalt en eigenlijk te Westers is tov India. Maar ja, jij ziet ook zo veel. Je bent een volleerd wereldreiziger, inmiddels, dus dan mag je ook kritisch worden. En dan kan het soms tegenvallen. Jouw verhaal, in combinatie met de foto's is weer heel duidelijk!!! Daar ben je ook heel goed in om dat over te brengen! Wij hebben weer even genoten van het met je meereizen!
    Hier in Nederland draait het op dit moment alleen maar om de verkiezingen. Televisie (debatten) en kranten staan er bol van. Hier zijn nog heel veel zwevers!!!
    Nou Francine, dankjewel weer voor je verslag!
    We kijken weer uit naar het volgende verslag!
    Lieve groet van ons!!!


  • 07 Maart 2017 - 12:45

    Ria S:

    hallo Francine,
    Nou , jammer van het weer maar het lijkt me toch een prachtig land zoals je het beschrijft. Grappig, dat zo'n ervaren reizigster als jij toch nog leert dat je ook sokken mee moet nemen! Veel plezier in je volgende land Maleisie. liefs Ria

  • 07 Maart 2017 - 14:38

    Mardy Bleeker:

    Wat weer een prachtig reisverslag en mooie foto's. Veel plezier in Maleisië.
    Lieve groet van Paul en Nardy

  • 07 Maart 2017 - 18:18

    Greet Altena:

    Weer een land dat je af kunt strepen. Ik heb genoten van je verslag. Er zat voor mij veel herkenning in.
    Dat file rijden met die safari's vonden wij ook vreselijk. En ook wij hebben zitten turen naar een luipaard, die we dus ook niet gezien hebben.
    Heb je de telefoonkaarten nog kunnen gebruiken?
    Geniet van Maleisië. Veel liefs, Greet

  • 07 Maart 2017 - 19:56

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,
    We genieten toch ook dit keer weer van je reis door Sri Lanka en de foto's. Wat moet jij een conditie hebben
    gelet op all energie die jij toch iedere dag er weer in stopt.Het blijft natuurlijk schitteren en schutteren bij
    zo'n lange reis, maar hou je taai en laat je vooral verrassen. We blijven je volgen en nog vele mooie momenten. Groetend...THEO & GERRY

  • 07 Maart 2017 - 21:36

    Janny V M:

    Hoi Francine,wat heb ik weer genoten van jou reisverslag en wat beleef je toch veel.Geniet van Maleisië,dan genieten wij later met jou mee.Groeten uit Ijsslstein

  • 08 Maart 2017 - 00:11

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Leuk om weer te lezen. Echt even vakantie zo. Klinkt toch als een mooi land hoor ;-) Maar ik kan me ook voorstellen dat als je zoveel landen achter elkaar ziet je ook gaat vergelijken. En nu alweer door naar Maleisië en Borneo. Goede reis!

    Arjan

  • 08 Maart 2017 - 00:33

    Muriel:

    Hallo Francine,

    Wat een mooie verhalen en bijzondere belevenissen weer! Sri Lanka staat ook nog op onze verlanglijst...
    Veel plezier nog in Maleisië en Borneo!

    Groetjes

    Peter en Muriel

  • 08 Maart 2017 - 19:37

    Frans:

    Hoi Francine
    Een mooi verslag heb je ver weer van gemaakt. SR is nu wel gezakt op mijn lijstje.
    Ik moet het doen met een weekend in Brugge met de voetbal. Was wel heel gezellig en droog.

  • 12 Maart 2017 - 11:24

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Prachtig land. We hebben geprobeerd je reisbestemmingen op de kaart op te zoeken, zodat we een idee kregen hoe je hebt gereisd, maar dat was moeilijk. We konden maar een paar plaatsnamen terugvinden.
    Het klimaat daar zal wel veel op dat van Thailand lijken. Warm en benauwd. Als je die mensen op de Tijgerrots in de file ziet staan, krijg je haast medelijden met ze. Goed dat je dat niet gedaan hebt.
    Heb je de reis vooraf helemaal in detail gepland of laat je je ook leiden door de gids ter plekke ? Is het fietsen in heuvelachtig gebied niet erg zwaar in die vochtige warmte ?
    Je beleeft in ieder geval weer genoeg. Je kunt straks Floortje Dessing gaan opvolgen.
    Nog heel veel plezier en tot je volgende verslag.
    Hartelijke groetjes,
    George en Ans

  • 19 Maart 2017 - 23:02

    Els En Louis:

    Hai Francine.

    Ik heb 4 verslagen achter elkaar gelezen en foto´s gekeken.
    Dat kan een heel prachtig geillustreerd boek worden.
    Wat een uitgebreide verslaggeving. Heel interessant ook al die mensen die je ontmoet
    Je moet mentaal en fysiek ook wel helemaal top zijn, gezien wat je allemaal doet en beleeft.
    Geniet in Maleisie en Borneo

    lieve groet van ons

  • 20 Maart 2017 - 16:54

    Ria:

    Prachtig, oppassen voor overstekende olifanten! En dan staat er ineens gewoon n kudde! Ik vond je foto's, vooral van dat meer, prachtig! Best raar idee dat je collega was, en nu al gids zou kunnen zijn! Fijne tijd nog daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 22 Sept. 2016
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 10936

Voorgaande reizen:

22 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: