6 de verslag: laatste van India van 6-19 febr.' 17 - Reisverslag uit Bangalore, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 6 de verslag: laatste van India van 6-19 febr.' 17 - Reisverslag uit Bangalore, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

6 de verslag: laatste van India van 6-19 febr.' 17

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

20 Februari 2017 | India, Bangalore

Hallo allemaal,
Inmiddels zijn de laatste weken in Zuid India aangebroken en op de laatste dag zit ik al over de helft van mijn lange reis. Ik heb al heel veel mooie dingen gezien en beleefd en er zullen er nog veel meer volgen want hierna ga ik nog naar Sri Lanka, Maleisië en Indonesië.
Maar hieronder kunnen jullie nog mijn belevenissen lezen in Zuid India.

Maandag en dinsdag 6 en 7 februari:
maandag verlaat ik het eiland Champakulam in Backwaters per boot en stap ik weer in de auto bij Ajay en rijden we naar Kochi/ Cochin De chauffeur en auto zijn weer blij dat ze mogen rijden (ik wat minder). Het is maar 80 km, toch doen we er ruim 2 uur over. Kochi is op een na de grootste stad in de Indiase deelstaat Kerala. Het is een belangrijke havenplaats aan de westkust en het centrum van de specerijen handel. Ik logeer hier in Abad Pepper Route (bed and breakfast) midden in het centrum. Voor het eerst kom ik veel Westerse toeristen tegen wat me een beetje tegenstaat. Via een plattegrond verken ik de stad met zijn Dutch Palace, de Joodse synagoge en de Joodse wijk.
' s Avonds bezoek ik de Kathakali show waar het drama Narakasuravad Ham gespeeld wordt (een episode uit het beroemde Hindoe epos Bhangavat Purana) door acteurs in prachtige kledij en beschilderde gezichten. Heel bijzonder om te zien !!
Dinsdag zie ik af van een sightseeing met de auto en gebruik mijn eigen benenwagen. Met de ferry steek ik eerst over naar het eiland Vypin en loop vervolgens via bruggen naar de eilanden Vallarpadam en Bolgatty om uiteindelijk Ernakulam te bereiken. Onderweg bezoek ik kerken, een agrarische expositie,een markt en de beroemde Broadway Road. Vervolgens moet ik weer gebruik maken van ferry Jenny om terug te keren naar Fort Kochi. Er bleef nog tijd over om het festival in de Chakkanat tempel bij te wonen. Drie olifanten werden eerst gewassen en vervolgens mooi versierd bij de tempel. Het dansgedeelte vond pas
' s avonds om 20.00 uur plaats, wat ik helaas niet kon zien omdat ik zo laat meestal niet meer op straat ben i.v.m.mijn eigen veiligheid. Het was weer een geslaagde warme dag waarop ik veel gelopen en gezien heb.

Woensdag en donderdag 8 en 9 februari:
Woensdag is ter afwisseling weer een lange autorit van Kochin naar Wayanad. De afstand is slechts 280 km , maar we doen er 8 uur over omdat de route voornamelijk over smalle wegen gaat. De chauffeur kreeg een bekeuring van 400 roepies omdat hij 19 km te hard reed. Zonde van het geld !! In Wayanad logeer ik weer in een homestay "Green leaves" genaamd. De gastouders zijn erg vriendelijk en behulpzaam en wonen in een erg smakelijk ingericht huis. Zelfs voor mijn chauffeur hadden ze een kamer en een maaltijd over. Wayanad ligt te midden van koffie-, thee- en kruidenplantages. De vruchtbare bodem en het koele klimaat zijn ideaal voor kruiden zoals kardemom en peper.
Donderdag is gelukkig weer een aktieve dag. Na een ontbijt in de homestay bestaande uit dosa met coconut chutney, ga ik de trekking naar de top van de Chembra maken op 2050 m. Samen met Eva (Francaise die in China Engelse les geeft) en een (verplichte ) gids klimmen we in de warmte omhoog. Het is een mooie tocht met een mooi uitzicht op o.a. de theeplantages, palmbomen en bergen. Op de top ligt ook nog een hartvormig meer wat nooit droog staat. Maar qua moeilijkheidsgraad staat deze trekking in het niets vergelijken bij de Nepalese trekkingen.
Daarna rijden we door naar de Edakkal Caves (grotten). Maar daar
moeten we eerst in allerijl over een afstand van 2 km omhoog lopen want de laatste gasten mogen uiterlijk tot 16.00 uur naar binnen: wat we net halen ! De grotten stellen niet zoveel voor, maar de inscripties zijn heel oud.
Daarna nog even het winkelgedeelte van Sulthan Battery bekeken waar de homestay toebehoort, met o.a. winkels met allerlei soorten gedroogde vis en fruit. 's Avonds verwent gastvrouw Shailaja me met chapati, gekookte eieren in een pinda- kokos saus en een bietensalade met gedroogde kokos. Voor Nederlandse begrippen een vreemde combinatie, maar het smaakte heerlijk. Helaas zit ik alleen te eten en bedient de gastvrouw me, zoals het hoort in India, maar wat voor ons Nederlanders erg ongezellig overkomt.

Vrijdag en zaterdag 10 en 11 februari:
Vandaag ga ik weer verkassen. We rijden via het Wayanad Wildlife sanctuary van Wayanad naar Mysore in de deelstaat Karnataka over een afstand van 120 km. Hier staan veel bananen- mango- en palmbomen en er wordt o.a. bloemkool en tomaten gekweekt. In Karnataka lopen de koeien wel weer op straat omdat het meerderheid van de bevolking Hindu is. We stoppen bij de Srikanteshwara tempel in Nanjangud
(gewijd aan Shiva) op 25 km afstand van Mysore. De pelgrims nemen eerst een bad in de heilige Kabini rivier voordat ze naar de tempel gaan
(er drijven ook heel wat kledingstukken in het water).Heel bijzonder is het ook om te zien hoe vele Hindoes rondom de tempel rollend over de grond zich verplaatsen: dit doen ze waarschijnlijk als een vorm van bidden. In Mysore logeer ik in het chique Sandesh the Prince hotel (er zit veel variatie in wat betreft mijn onderkomen !). 's Middags bezoeken we nog met de auto het Daria Daulat Bagh / kasteel in het centrum van Sirangapatna, 14 km van Mysore, gebouwd door Tippu Sultan in 1784. En de Sri Ranganath Swamy tempel in Srirangapatina, gewijd aan de Hindu God Ranganath (god Vishnu,) Het is een van de 5 belangrijkste pelgrimage plaatsen langs de Kaveri rivier. Ook hier staat een lange rij wachtende mensen voor de Darshan !!. Aan het eind van de middag blijft er nog tijd over om lopend de grote Devaraja markt van Mysore te bekijken. Joseph, een local, loopt met me mee en geef uitleg. Ook loodst hij me naar een winkel waar ze handmatig wierookstokjes maken en allerlei lichaamsolien en geurtjes verkopen. Helaas voor hem, maar ik heb niets gekocht.
Zaterdag , na een geweldig ontbijtbuffet, ga ik het Paleis van de Maharadja in Mysore bezoeken. Het is een prachtig en groot paleis, echt de moeite waard ! Daarna rijden we met de auto naar de Sri Chamundeshwari tempel op de Chamundi Hill op 13 km afstand van Mysore. Jammer genoeg stond hij in de steigers. En verder bergafwaarts staat een hele grote granieten stier / Nandi ( rijdier van Shiva) bij de Cave Shiva tempel. De middag sluit ik af met het slenteren over de grote Devaraja markt. Hier wordt voornamelijk fruit, groenten, kleurpoeder en bloemen verkocht. Allemaal erg goedkoop b.v. 1 kg tomaten of wortelen voor 20 roepies. Van deze bloemen worden prachtige bloemenslingers en kransen gemaakt ter versiering van de tempels, huizen en het haar van de dames. Ongelooflijk hoeveel kramen er staan met bloemknoppen en hoe handig ze die bloemknoppen kunnen vlechten.

Zondag en maandag 12 en 13 februari:
Zondag rijden we van Mysore naar Chikmagalur, ook gelegen in de deelstaat Karnataka, over een afstand van 148 km. Onderweg stoppen we bij een Hindu tempel gelegen bij de heilige Kaveri rivier , waar ik (weer) getuige ben van een Hindoestaanse trouwerij met al z'n rituelen. Het blijft boeien ! De route is een beetje saai: het is overwegend vlak en dor en begroeid met maïs en palmbomen. Er staan stalletjes met suikerriet stengels en mango's langs de weg. Op zondag gaan veel mensen op familiebezoek,: op de motor met 4 personen, de vrouw in sari en bloemen in het haar, 2 kinderen in de zondagse kleren en pa aan het stuur met een grote tas tussen z'n benen. In Chikmagalur logeer ik in Hotel Crystal Inn . In deze plaats is weinig te beleven. Volgens mij komen hier weinig buitenlanders want ik krijg wel erg veel belangstelling. Ik wandel naar het M.G. park waar veel families op zondag gaan picknicken en de kinderen kunnen spelen. Ik word door 2 vrouwen met hun kinderen gevraagd om bij hun te komen zitten en koekjes te eten. Ze vonden het prachtig om iets over Nederland te horen. Terug in mijn hotel schrik ik wel even als ik de hal binnen loop, want die is gevuld met rook. Ik denk meteen aan brand, maar de hoteleigenaar stelt me gerust en vertelt dat het Sambrani rook is en een Hindoestaans ritueel is bij zonsondergang. Op Google lees ik dat het ook gebruik wordt als wierook tijdens de Puja, maar dat sambrani ( = benzoin hars = sap van Styrax bomen) ook veel geneeskrachtige eigenschappen heeft en dat het goed is voor haar, huid en geslachtsdelen en de muggen verdrijft. Zo leer je nog eens wat tijdens je vakantie !!!
Maandag 13 februari moet ik vaak terugdenken aan 13 februari 2007, alweer 10 jaar geleden, dat Henk overleed. Sindsdien is mijn leven wel erg veranderd. Maar ik mag me gelukkig prijzen dat ik weer volop kan genieten, al is het op een andere manier dan toen we nog met z'n tweeën waren. Dus laat ik mijn zegeningen maar tellen!!
Na een heerlijk ontbijt met een hele grote dosa en poorie rijden we naar Belur (41 km) en bezoeken het Chennakesava tempel complex
(gebouwd in de Vijayanagara- en Hoysala periode : 12 de eeuw) met prachtige sculpturen. Daarna rijden we door naar Halebidu (14 km) waar ook prachtige oude tempelcomplexen staan nl.2 Hindu tempels,: de Hoysala en Kedareswara tempels uit 1121 en 2 Jain basadi en 2 Nandies/ stieren monolieten. De muren zijn bedekt met voorstellingen uit de Hindoeïstische mythologie. Dan heb ik genoeg culturele hoogstandjes gezien en wandel ik door de binnenstad van Belud en laat me 7 km voor Chikmagalur afzetten en loop terug naar mijn hotel. Ook lekker !

Dinsdag , woensdag en donderdag 14 ,15 en 16 februari:
Dinsdag is weer een reisdag. We rijden van Chikmagalur naar Hospet (18 km van Hampi) over een afstand van 261 km. Er is veel vrachtverkeer op de weg, maar ook de nodige koeien en schapen. We zijn ook getuigen van een race met ossenkarren: ziet er soms wat zielig uit hoe die beesten de benen uit hun lijf moeten lopen. Hier valt zo weinig regen dat de meren momenteel vaak droog staan. Bij Chitradurga stoppen we bij een geweldig groot en mooi Fort op een heuvel, gebouwd tussen de 17 de en 18de eeuw. Ik heb daar zeker 2 uur rond kunnen lopen. Daarna rijden we door naar Hospet waar ik logeer in het Krishna Palace . Het is een mooi hotel, maar de service, het ontbijtbuffet en de WiFi verbinding is slecht en regelmatig valt het licht uit.
Woensdag bezoek ik de resten van de ruïnestad Vijayanagara in Hampi. Over een gebied van 26 km2 liggen de ruïnes verspreid temidden van bijzondere granieten rotsformaties: o.a. 1200 tempels. Het is een lust om hier te wandelen, al lijkt het me ook geweldig om dit gebied te verkennen met de fiets , net zoals ik in Cambodja de tempels heb bezocht. Deze ruine stad was ooit de hoofdstad van het Vijayanagara rijk dat van 1336 tot 1646 het hele zuiden van India besloeg. Het is echt de moeite van een bezoek waard, al stoort het me dat buitenlanders voor de entree soms 500 roepies moeten betalen en de locals maar 40 roepies: dit verschil vind ik te groot. In de loop van de middag steek ik met een klein pondje de rivier Tungabhadra over om het plaatsje en de tempel Sri Ranganatha te bekijken. Hier lijkt het leven eventjes stil te hebben gestaan. Doordat het pondje en de schipper alle tijd namen voor de oversteek miste ik helaas de Sunset op de Matanga Hill .
Donderdag breng ik de dag ook door in Hampi . Er zijn hier zoveel oude tempels die ik nog niet heb bezocht. Maar eerst bezoek ik de Bazaar en steek daarna de rivier over, nu springend van de ene naar de andere steen. Aan de overkant ligt het plaatsje Virupapur . Hier verblijven veel backpackers en hippies. Er wordt ook rijst verbouwd en de rijstvelden zien momenteel prachtig groen. Het is geweldig om hier tussen te lopen. Daarna bekijk ik nog wat kleine afgelegen tempels die tussen de rotsformaties gebouwd zijn en waar slechts weinig mensen te vinden zijn. En uiteindelijk zie ik dan toch nog de Sunset op de Matanga Hill. Om 21.30 uur gaat mijn nachttrein van Hospet naar Bangalore en ik neem afscheid van mijn chauffeur die in z'n eentje deze afstand per auto aflegt. De trein gaat langzaam, maakt veel lawaai en schommelt behoorlijk, dus van slapen zal wel niet veel terecht komen.

Vrijdag en zaterdag 17 en 18 februari:
De treinreis ging sneller dan ik verwachtte omdat ik toch een aantal uren heb geslapen. Om 6.00 uur arriveert de trein in Bangalore. Ik zou opgepikt worden door een chauffeur, maar die is nergens te bekennen. Dus moest ik mijn zware reistas en rugzak zelf de trappen opsjouwen . Buiten was het frisser dan dat ik elders in Zuid India heb meegemaakt. Maar na 45 min. wachten en een bericht naar de lokale reisorganisatie te hebben gestuurd, kwam daar dan eindelijk de chauffeur. We rijden naar het Trinity Suites hotel. Ik kon daar meteen om 7.45 uur ontbijten. Daarna heb ik nog een uurtje geslapen en mijn vuile was gewassen wat ik kon laten drogen op mijn balkon. ' s Middags ben ik, via de bekende M.G. Road naar het immens grote en mooie Cubbon park gelopen.
( Bangalore staat bekend om zijn parken) en heb nog 2 oude tempels bezocht. Ook nu is het verschil groot met de vorige dagen: ( eer) gisteren zat ik in de natuur met vele rotsen en tempels en vandaag zit ik weer in een grote stad met veel verkeer, kantoren en grote winkels ( Bangalore is de hoofdstad van Karnataka). Heel prettig die afwisseling !!
Zaterdag is mijn laatste dag in India. Ik krijg nog een halve dag sightseeing met de auto in Bangalore. Maar ik heb meer in de file gestaan dan bijzonderheden gezien van Bangalore. Uitgezonderd de Krishna tempel. Dit is de grootste, modernste, witste en commerciëlste tempel die ik in deze 7 weken in India heb gezien. Een fototoestel mag je niet mee naar binnen nemen (ook als je er niet mee fotografeert) doch foto' s maken met een mobiele telefoon is wel toegestaan. Ook toen ik naar de luchthaven werd gebracht, op 40 km van Bangalore, zaten we in de file omdat vandaag de laatste dag was van de internationale luchtvaartshow wat veel publiek trok. Maar gelukkig was ik op tijd. Om 21.05 uur vertrekt mijn vliegtuig naar Colombo in Sri Lanka. Daar zal ik om 22.30 uur aankomen, maar dan moet ik nog naar Waikkel, zo' n 40 km ten noorden van Colombo, dus het zal wel nachtwerk worden als ik in mijn hotel aldaar aankom.

Dit waren dan weer mijn laatste belevenissen in Zuid India.
Het is een mooi gebied met heel veel tempels en theeplantages.
Het volgende verslag zal vanuit Sri Lanka komen.
P.S. vergeet niet te reageren !!

Groetjes van Francine

BIJZONDERHEDEN OVER ZUID INDIA:

- In Kerala spreken de mensen Malayalam ( is te lezen van re. naar li. en van li. naar re.)

- Guava is een groene vrucht die (ook) in Kerala groeit. Het voorkomt Alzheimer en kanker en werkt goed bij R.A., constipatie, huidziekten en cataract.

- De entree prijzen zijn overal voor buitenlanders minstens 2 - 5 keer zo hoog dan voor de lokale bevolking.

- In Kerala en Karnataka worden de verkeersregels beter nageleefd dan in Tamil Nadu. Zo dragen 90% van de motorrijders helmen ( de medepassagier hoeft geen helm te dragen)

- In Karnataka, waar meer Hindoes wonen, lopen de koeien op staat i.t.t. Kerala waar meer christenen wonen.

- In de deelstaat Karnataka zijn in februari de watermeloenen rijp en in maart de mango' s.

- Als ontbijt wordt gegeten: ( Masala) dosa met coconut chutney (dit zijn heel dunne aan één zijde gebakken rijst-pannenkoek met vulling), parata' s, chapati, upma, (rava) idli ( gestoomde rijst koekjes) , poori met curry, (chutney, churt ( volle yogurt), Sambar (een pittige heldere ochtend-groentesoep), poha ( beaten rijst), poha ( rijst)

- De Indiërs houden niet van lopen, ze maken liever gebruik van de motor, bus of auto.

- De verschillende talen die in India gesproken worden zijn doorspekt met Engelse woorden b.v. getallen / tellen in het Engels, rechts / links, sorry etc.

- De moslims die in Zuid India wonen dragen bijna allemaal een zwarte boerka.

- De Indiërs houden van zoet. In het centrum van een plaats bevindt zich om de 100 meter wel een " bakery and Sweet shop", de thee en koffie
en limonade zijn mier zoet.

- Ook juweliers vind je in de steden in grote getallen. Zij doen goede zaken aangezien goud en juwelen gebruikt worden als bruidsschat en als onderpand.

  • 20 Februari 2017 - 18:00

    Ineke:

    Geweldig om dit alles mee te naken, ik geniet al van het lezen van je verslag! Alweer 10 jaar geleden dat Henk overleed, vreselijke dag en knap hoe je het leven weer hebt opgepakt! Ik doe ook mijn best, na 13 weken UMCU en vele ingrepen, alles gevolg van de bestralingen ook 10 jaar geleden!
    Ik zie uit naar verdere betichten en straks weer in levende lijve! Geniet en maak t goed!
    Lieve groet, ineke

  • 20 Februari 2017 - 19:03

    Ineke Zijdel:

    Dag Francine, mensenkinderen wat een indrukken doe jij op. De vraag die bij mij opkwam is in hoeverre het allemaal veilig om overal naar toe te lopen, rei
    zen. Maar je vertelt zelf al dat je beter s'avonds niet op stap kunt gaan i.v.m. de veiligheid. Je ziet ook geweldig veel Tempels, dat zullen vast ook wel heel veel mooie plaatjes opleveren. Geniet van je volgende trip, ik blijf graag op de hoogte, lieve groeten, Ineke Zijdel

  • 20 Februari 2017 - 19:16

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    India zit er weer bijna op. Wat zie je toch veel van de wereld. Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Hoe krijg je het voor elkaar om buiten al deze belevenissen ook nog zulke uitgebreide verslagen te maken ! Knap hoor.
    Alvast een goede reis naar Sri Lanka zaterdag.
    Hoop dat je daar net zoveel mooie ervaringen zult opdoen als in India.

    Groetjes,

    Ans en George

  • 20 Februari 2017 - 22:14

    Riet:

    Hallo Francine,
    Wat is dit toch een geweldige reis en wat een conditie heb jij om al dat verplaatsen en tempels bezichtigen vol te houden. Petje af. Henk alweer 10 jaar dood, waar blijft die tijd.
    Je foto's zien er weer goed uit zo krijgen we goede indrukken. Geniet maar weer in Shri Lanka.
    Groetjes ,
    Nico en Riet

  • 21 Februari 2017 - 09:36

    José:

    Hallo Francine,
    Mooi verslag met zoveel nieuwe belevenissen, geweldig.
    Wij zitten hier in carnavalssfeer a.s. weekend is het weer zover.
    Genietze,
    Groetjes van José en Bert


  • 21 Februari 2017 - 19:10

    Theo Van Den Berg:

    Hoi,Hoi .. Francine,

    "Jammer, de helft zit er alweer bijna op " als ik dat lees van jou, betekend dat GENIETEN, geweldig hoor,
    evenals je gehele verslaggeving !!! Volgens de foto's ben je de Hollandse-kleur kwijt geraakt en sta je er
    nu gekleurd op. In IJsselstein was het vandaag zonnig en uit de wind ook lekker, en heb ik m'n Spaanse
    kleur weer wat kunnen oppoetsen. We zijn al weer 10 dagen terug uit Spanje, volop genoten van het weer
    en het gebied, maar tekort ! We blijven je volgen en goeie tijd verder, succes en lieve groeten..............

    THEO & GERRY

  • 21 Februari 2017 - 19:10

    Theo Van Den Berg:

    Hoi,Hoi .. Francine,

    "Jammer, de helft zit er alweer bijna op " als ik dat lees van jou, betekend dat GENIETEN, geweldig hoor,
    evenals je gehele verslaggeving !!! Volgens de foto's ben je de Hollandse-kleur kwijt geraakt en sta je er
    nu gekleurd op. In IJsselstein was het vandaag zonnig en uit de wind ook lekker, en heb ik m'n Spaanse
    kleur weer wat kunnen oppoetsen. We zijn al weer 10 dagen terug uit Spanje, volop genoten van het weer
    en het gebied, maar tekort ! We blijven je volgen en goeie tijd verder, succes en lieve groeten..............

    THEO & GERRY

  • 22 Februari 2017 - 20:22

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine,

    Wat heb je weer een boeiend verslag gemaakt, geweldig om te lezen.
    Maar goed dat je alles opschrijft je zou de helft vergeten zoveel heb je te zien elke dag weer.
    Als je thuis komt heb je een hele tijd nodig om alles in gedachten weer mee temaken.
    Je foto 's zijn ook prachtig.
    Je gaat nu weer op avontuur in Sri Lanka geniet ze en wij kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Heel veel groetjes, Theo Adri

  • 23 Februari 2017 - 00:26

    Arjan:

    Lieve Francine,

    Dank voor je verhalen! Dat het alweer 10 jaar geleden is dat oom Henk is overleden! Wat vliegt de tijd. Wat een lange en afwisselende reis maak je dit keer. Prachtig. Hier verwachten we morgen een flinke storm. Ik krijg zin in het voorjaar! Ben benieuwd naar je volgende avonturen!

    Liefs,
    Arjan

  • 25 Februari 2017 - 14:56

    Nardy:

    Hai,Francine,

    Ik ben net terug van een midweek Schiermonnikoog met de kleinkinderen.
    Voor jou begrippen dichtbij maar was heel fijn.
    Daarvoor heb ik 2 weken de griep gehad.
    Nog steeds niet helemaal de oude.

    Jij vermaak je nog steeds.
    Hoewel ik tussen de regels door lees dat je laatste reis de minste was.
    Klopt dat?

    Ja meid ,alweer 10 jaar alleen.
    Gelukkig heb je de draad weer op kunnen pakken.

    Hier was weer de opstelling van het carnaval gebeuren.
    Mis je dus niets aan.

    Geniet nog.
    Groetjes Nardy







  • 27 Februari 2017 - 10:56

    Henri En Lidy:

    Hai lieve Francine,
    Heel bijzonder wat je allemaal weer hebt meegemaakt en gezien! Heel indrukwekkend! Zit je hoofd nog niet vol met ervaringen en belevenissen??? Het verhaal en de foto's geven ons weer een beeld van wat jij allemaal meemaakt!
    13 februari 2007! Wat gaat de tijd toch snel. Ook ik denk nog vaak aan Henk!!! En zal hem nooit vergeten!
    Hier gaat het redelijk goed. Henri heeft afgelopen week zijn 2de chemokuur gehad. Is goed gegaan. Enigszins vermoeid, maar dat hoort er bij!! Nu nog 6 te gaan!
    Lieve Francine, mag ik nog een keertje zeggen dat ik het zo moedig en sterk van je vindt. Een dergelijke reis op deze wijze te maken!!!
    Dankjewel voor het verslag en tot de volgende keer!
    Dikke kus van ons!!!
    Henri en Lidy

  • 28 Februari 2017 - 20:42

    Femke:

    Hallo Francine,

    Wat leuk om te lezen. Het eerste deel hebben Elwin en ik in 1995 ook gemaakt. Prachtig. Vooral die visnetten bij Cochin kan ik me nog goed herinneren. Die dans hebben wij ook gezien, elke vezel van de danser doet mee en vertelt het verhaal, indrukwekkend (die ogen...). En is het niet dat Kerela kokos betekent? Prachtig die bergen drogende kokos.
    Wat reis je toch mooi en wat krijg je een indrukken!
    Zo anders dan ons leventje hier waar het nu onophoudelijk regent en er een grote boom is omgewaaid hier bovenop drie auto's op he Satellietpad (Van Dennis 2 en van Anita). Geniet maar heerlijk van de zon!
    Heel veel plezier in Sri Lanka, voor nog meer mooie indrukken...
    Liefs van ons vier,
    Femke

  • 09 Maart 2017 - 13:58

    Lies:

    Hoi Francine,

    Wat een belevenissen allemaal! En steeds verbaas ik me weer over je ijzeren conditie!
    Ik ben nu een kleine week terug van de reis naar Assam in Noordoost India en de Andamanen. Vooral op de Andamanen was het erg heet met een luchtvochtigheid van 90%. Iets waar ik slecht tegen kan. De hele dag een rood hoofd met aan iedere haar een zweetdruppel!
    Een wandeling bergop in die hitte die jij zo achteloos beschrijft ergens in je verslag zou voor mij niet te doen zijn denk ik!

    Onze reis was een natuurreis. Verschillende parken bezocht, wat de lokale bevolking niet verhinderde om ook daar enthousiast de bomen te kappen. Toch nog veel vogelsoorten gezien, olifanten, neushoorns en zelfs drie tijgers in de verte.
    De Andamanen is een eilandengroep in de golf van Bengalen met veel vogelsoorten die alleen daar voorkomen. Erg mooi. Helaas wordt er in razend tempo pal aan de kusten het ene "resort" na het andere neergezet en ligt er werkelijk overal plastic.
    Maar al met al toch een onvergetelijke reis.

    Het begint hier voorzichtig een beetje lente te worden met overal krokussen en sneeuwklokjes.
    Binnenkort weer moestuinieren!

    Veel plezier in SriLanka
    Liefs, Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 22 Sept. 2016
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 10927

Voorgaande reizen:

22 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: