8ste verslag: Borneo en Sumatra: 9 t/m 22 maart - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 8ste verslag: Borneo en Sumatra: 9 t/m 22 maart - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

8ste verslag: Borneo en Sumatra: 9 t/m 22 maart

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

22 Maart 2017 | Indonesië, Samosir

Hallo allemaal,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties op mijn weblog.
In onderstaand verslag staan mijn belevenissen van 8 dagen in Borneo en de 1 ste week op Sumatra in Indonesië.
Ook deze landen zijn weer zo anders dan Nepal, India en Sri Lanka.
Erg leuk om die verschillen in natuur en cultuur te zien. Lees het zelf maar .

Woensdag en donderdag 8 en 9 maart:
Dinsdag/woensdag: Jammer genoeg verliep de vliegreis van Colombo in Sri Lanka naar Maleisië niet helemaal naar wens. In plaats van 23.15 uur vertrok het vliegtuig vanaf Colombo pas om 1.45 uur ' s nachts ( dus 2,5 uur later) Hierdoor miste ik in Kuala Lumpur de aansluiting met Kuching op Borneo die gepland stond om 9.30 uur en dat werd uiteindelijk 12.00 uur. Met een taxi heb ik me toen naar mijn hotel waterfront lodge laten brengen. De entree van dit hotel ziet er gezellig uit, maar mijn kamer is klein en donker.: niet prettig ! Volgens mij ben ik nu ook hun enige gast. Ook hier is het warm en benauwd en rond de 28-31 graden. Maar het oogt weer heel anders dan Sri Lanka. In Kuching wonen veel Chinezen, het ligt aan de Sarawak rivier waar langs een wandelpromenade loopt, er zijn weer zebrapaden en echte stoplichten ook voor voetgangers (i.t.t. Nepal, India en Sri Lanka). Ondanks dat ik een beetje gaar was na die lange vlucht, ben ik toch Kuching lopend gaan verkennen. Maar ik heb nog wel een beetje moeite met omschakelen. Hier is het 7 uur later dan in Nederland en 2,5 uur later dan in Sri Lanka.
Donderdag, na een goede nachtrust, ben ik verder gegaan met het ontdekken van Kuching. Eerst ben ik met een klein bootje , (voor 0,5 ringgit - 10 ct,) de Sarawak rivier overgestoken en het prachtige Fort Magherita bekeken en de daarbij gelegen Botanische tuin en orchideeën park. Prachtig verzorgd en zelfs de toegang was gratis. Trouwens, ook wordt er geen entree prijs gerekend voor alle musea' s die er zijn. Ik heb het textiel museum gezien wat echt de moeite waard is met prachtige kleding van stammen uit de oudheid.
Bij puur toeval mocht ik ook een Sikh tempel van binnen bekijken en kreeg ik uitleg van een aardige man uit Kuching, die ik op straat tegenkwam. Ook heb ik een paar boeddhistische tempels gezien, met een Chinese inslag , heel anders dan in Nepal of Bhutan.
Al met al, ben ik hier weer in een heel andere wereld gestapt, geweldig om dit te ervaren!

Vrijdag en zaterdag 10 en 11 maart:
Vrijdag ga ik , samen met Tonny mijn gids, naar het Bako nationaal park. Eerst 30 min. met de auto rijden vanaf Kuching en daarna nog een half uur met een motorbootje. Op het water zie je overal palen waar visnetten tussen zijn gespannen. In het park maken we een ochtend- middag - en avond trail. De langste was de Lintang trail van 6 km waar we 3 uur over deden. Het regenwoud is veel afwisselender dan in Sri Lanka qua bomen, planten en moerassen en hoogten. We zien neusapen ( proboscis monkeys) die een bijzonder lange neus hebben en de makaken (berber apen) met een lange staart. De laatsten kunnen erg agressief zijn en pikken je eten onder je neus vandaan. Ook zien we hagedissen, grote spinnen, vogels o.a. de King Fisher, bebaarde varkens
(sus barbatus), de Maleise vliegende kat (sunda colugo of galeopterus variegatus) die niet vliegt maar aan een tak hangt) , slangen etc. Voor het eerst zie ik ook een vleesetende bekerplant die mieren, torren e.a. insecten eet die in hun kelkje vallen. 's Avonds zien we nog lichtvliegjes, het lijkt wel kerstmis !, heel bijzonder. Ik slaap in een bungalow van het Park resthouse, waarvan ik de deuren en ramen goed dicht moet houden want anders zit zo een aap bij je in bed.
Zaterdag doe ik nog de Taluk Paku trail die verloopt via het regenwoud naar baaien en strandjes. Het was soms flink klimmen en dalen via bospaadjes met keien en boomwortels, maar erg leuk en spannend om te doen en erg warm door de hoge luchtvochtigheid.
Om 11.30 uur pakken we de boot weer terug (de waterstand was weer hoog genoeg) en om 12.30 uur zijn we weer terug in hetzelfde hotel Waterfront Lodge in Kuching waar mijn overige bagage stond opgeslagen 's Middags bezoek ik nog het Chinese museum, de India straat met kleine winkeltjes, een geweldig mooi park waar veel mensen wandelen en sporten en een 6 verdiepingen groot modern overdekt winkelcentrum. Dit laatste heb ik in die bijna 4 maanden dat ik weg ben niet meer gezien. En op zaterdagavond lopen heel wat Kuchingnaren over de boulevard langs de Sarawak rivier waar kraampjes en terrasjes zijn en het erg gezellig is op zo'n zwoele avond.

Zondag, maandag, dinsdag, woensdag,. 12-13-14-15-maart.
Zondag. Ik ben nog van plan om naar de weekend markt te gaan in Kuching, maar daar komt niets meer van aangezien het regent. Om 12.50 uur vlieg ik van Kuching naar Mulu. Het is een vlucht van 1,5 uur in een klein vliegtuigje , wat maar voor hoogstens 1/5 gevuld is.
Hier logeer ik in het Marriot resort aan de rand van het Mulu nationaal park. Het is een prachtig resort met een spa, fitnessruimte en zwembad. Ik heb hier een heel mooie en grote kamer: super de luxe. Het zal wel een schril contrast zijn met het verblijf de komende dagen tijdens de Pinnacle trail, denk ik. In dit hotel zijn de maaltijden inclusief. Het diner is in buffetvorm met heel veel keus en zo' n 20 verschillende nagerechten. In de avond regent het weer. Hopelijk blijft het tijdens de trail droog.
Maandag start de Pinnacle trail na een geweldig ontbijt aan een heel uitgebreid warm/ koud/westers/ oosters buffet . Allemaal erg lekker ! Vanochtend heeft het behoorlijk geregend en het miezert nog steeds
Om 11.00 uur varen we met een longtail boot naar Clearwater, waar gids Law me al om 11.30 uur een meegenomen lunch wil voorschotelen, maar ik heb totaal nog geen trek. En we stellen het nog eventjes uit tot de wandeling die om 12.15 uur begint. We lopen 9 km door een regenwoud. Het pad is soms behoorlijk drassig door de regen. We zien geen dieren , alleen horen we het gezang van krekels.
Om 15.15 uur komen we aan bij Kamp 5. Hier overnacht ik in een gezamenlijke ruimte op planken op een dun matrasje. Voor alle zekerheid hang ik mijn muskietennet maar op want de ruimte is open en staat dicht bij de rivier. Na nog een korte wandeling in de buurt en een koude douche volgt het diner wat mijn gids zelf moest maken met de spullen die hij mee heeft genomen: kipfilet, rijst, broccoli, boontjes en worteltjes. Het smaakte prima ! Het is gelukkig droog en tot bedtijd kunnen we buiten zitten onder een afdakje. Om 21.00 uur liggen we al in bed want morgenochtend moeten we al om 5.30 uur opstaan..
Dinsdag gaat om 5.30 uur mijn wekker. Mijn gids Law maakt mijn ontbijt en mijn lunchpakketje en om 6.30 uur begint de Pinnacle trail. De totale afstand is 2,4 km. waarvan 1,2 km stijgen. Gelukkig is het droog en licht bewolkt. Het is behoorlijk zweten omdat we moeten klimmen en klauteren over rotsen, boomwortels, smalle trappetjes, loopplanken en stijgbeugels. Soms best eng, maar na 4 uur worden we beloond met een prachtig uitzicht op de Pinnacles. Dit zijn hele hoge scherpe grijze rotspunten. Na een half uurtje rust gaan we terug. Maar eerst moet ik wonden verzorgen van een Franse vrouw die kwam te vallen net toen ze de top bereikte. Daarna gaan we echt naar beneden. Doordat de rotsen en boomwortels nat en glad zijn is het behoorlijk oppassen om niet uit te glijden. Maar heelhuids bereik ik na 4 uur en 15 min. weer Kamp 5. Moe maar wel voldaan kom ik bij met een kop koffie en neem een verfrissende koude douche. Tijdens het avondeten begint het langdurig heel hard te regenen. Dan realiseer ik me des te meer dan we vandaag geboft hebben met het weer, want met harde regen gaat de trail niet door (en met regen mag je geen regenkleding dragen omdat dit te gevaarlijk zou zijn).
Woensdag ga ik weer terug naar mijn hotel. Maar eerst moet ik weer 3 uur lopen door het regenwoud en daarna een half uur varen met een longtail boot. Ook nu hoor je overal de krekels fluiten, een bijzonder geluid ! In het hotel wacht me een lekkere lunch. Na een klein wasje maak ik nog een wandeling door het regenwoud in de buurt en neem een lekkere duik in het zwembad van het hotel. Wat kan het leven toch goed zijn!!!

Donderdag 16 maart.: naar INDONESIË;
Vandaag vlieg ik van Mulu via Miri naar Kuala Lumpur met Malaysia Airlines en in K.L. moet ik weer inchecken bij Air Asia voor de vlucht naar Medan op Sumatra in Indonesië. Dit had meer voeten in de aarde dan ik gedacht had want : voor Air Asia moest ik eerst met een trein naar een andere luchthaven, en daar bleek mijn reistas 2 kg te zwaar te zijn. Het leek mij op dat moment verstandig om mijn toilettas uit de reistas te halen en die in mijn handbagage te stoppen, maar dat bleek een slechte keuze te zijn want ik was vergeten dat daar ook mijn zakmes, schaar en zonnecrème in zaten en die werden er dus uitgepikt bij de bagage check. Dom van me !!! ( en het is niet de eerste keer dat me dit gebeurd). Maar voor de rest verliep de reis goed en zelfs mijn reistas kwam in Medan van de bagage band: altijd weer spannend !!
In Medan werd ik opgehaald door een chauffeur die me naar mijn hotel Swiss-Belinn bracht. Onderweg regende en onweerde het heftig, zodanig dat bepaalde stukken weg in een riviertje veranderde. Hopelijk heeft het nu voor de komende 6 weken genoeg geregend, want ik ben er niet dol op ! Hier, in Indonesië , is het tijdsverschil met Nederland 6 uur, hierdoor vertrok ik in K.L.(Maleisië) om 17.30 uur en kwam ik na een vlucht van
1 uur ook om 17.30 uur aan in Indonesië. Bijzonder hé !!

Vrijdag en zaterdag 17 en 18 maart:
Vrijdag geniet ik eerst van een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet en daarna ga ik, samen met mijn gids Balas en chauffeur Udin ( luxe hé) de hoogtepunten van de stad Medan bekijken. En dat zijn: het Malmoom Paleis, wat het verblijf van de sultans is, en de mooie in rococo stijl gebouwde moskee Mesjid Rayo en een oude boeddhistische tempel met een duidelijk Chinese inslag. Iets verderop kwam een familie bijeen om een overleden vader te eren. Ze hadden daarvoor een papieren stellage laten bouwen met alles er op wat ze hun vader toewensen in de "hemel" zoals: een mooi huis, dure auto's , mooie kleren en heerlijk eten. Dit is voor de eerste keer dat ik zo iets zie ! Daarna ga ik dollars wisselen voor Indonesische roepies. Ik krijg een flink pak papiergeld wat weinig waarde heeft b.v. 1000 IDR heeft een waarde van 7 euro cent en 100.000 IDR is ca. €7 . Daarna rijden we langs groene rijstvelden en palm-olieplantages. Hier zien we hoe arbeiders grote trossen palmolie pitten
(gewicht 50 kg) uit de palmboom snijden en op een vrachtauto gooien die ermee naar de palmolie fabriek rijdt . Daarna rijden we over een slechte weg naar de rand van het Gunung Leuser national Parc waar ik verblijf in een cottage in de Ecolodge Bukit Lawang. Een prachtig verblijf met rotan meubilair. Als ik rond half zes een stuk door het regenwoud en langs de rivier ga wandelen word ik overvallen door een flinke regenbui die 3-4 uur duurt. En ook nu weer staat alles blank.
Zaterdag morgen is het gelukkig weer droog en kan de trekking in het Gunung Leuser nationaal Parc beginnen. Samen met gids Soeria ga ik op zoek naar dieren die leven in dit regenwoud. We hebben geluk, we zien orang oetans, makaken, Thomassen en Gibbons. Zelfs zien we de 2 beruchte en gevaarlijke vrouwelijke orang oetans van dit park namelijk Mina en Jackie met hun jongen. ( zie You tube) Doordat Mina bang is voor Jackie slaat ze op de vlucht en hoeven we haar niet te vrezen. En Jackie slaat niet toe omdat ze van ons bananen krijgt en op haar kinderen moet passen. Erg leuk om te zien !! Terug in het resort neem ik nog een verkwikkende duik in de kolkende rivier. En aan het einde van de middag begint het weer te regenen. Dit lijkt hier gebruikelijk te zijn.

Zondag en maandag 19 en 20 maart.
Zondag verlaten we de jungle weer en reizen door (weer via de slechte weg naar Medan) naar Berastagi. Ook nu passeren we veel groene rijstvelden, palm- cocos- en rubber bomen. We stoppen op een plek waar een huwelijk ceremonie plaatsvindt van een moslim bruidspaar. Ze dragen de kleding van de Karo Batak stam waartoe de man hoort. Ik word hartelijk verwelkomd door de familie en getrakteerd op een soort baklava met kokosnoot. Verderop bezoeken we de katholieke Plankani kerk van een Indiase priester. De architectuur van de kerk heeft een Hindoestaanse inslag en ziet er erg mooi uit.
Rond 16.00 uur arriveren we in het Danau Toba cottages wat me ondanks de slechte recensies, voor 100% meevalt. Maar het is hier en stuk koeler omdat het hoog gelegen is en daarom een ideaal gebied voor het verbouwen van groenten en fruit. Ik loop in 15 minuten (met weer een fleece jack aan) naar het centrum waar ik o.a. de markt bezoek waar ze kleding, fruit en groenten verkopen. Ik kom vruchten tegen die ik nog nooit heb gezien zoals salak (slangenfruit) , mango stone en tikil law. Ze smaken lekker! Inmiddels is het weer gaan regenen en onweren. Samen gaan ik, de gids en de chauffeur in een eettentje eten voor omgerekend € 1,50 ,- ,€2,-. per persoon. Erg goedkoop en lekker !!! Jammer is door de onweer geen internet communicatie mogelijk. Dus ik ga maar eens op tijd naar bed.
Maandag ga ik samen met mijn gids Balas de vulkaan Sibayak beklimmen die 2212 meter hoog is. In Berastagi ligt nog een andere vulkaan, genaamd Sinabung, die 2450 meter hoog is, maar die vertoont nog regelmatig uitbarstingen, vandaar dat die nu niet beklommen mag worden. Maar de Sibayak is ook de moeite waard. Hier ruik je ook de zwavellucht en zie je groen water in de krater staan en zie je overal rook uit de grond komen. Gelukkig is het vandaag droog en zonnig en hebben we een prachtig uitzicht vanaf de top.
Daarna gaan we heerlijk baden in de " hot Springs" bestaande uit 9 baden met verschillende (warme) bronwater temperaturen. Heerlijk, maar soms ook wel een beetje te warm !
Vervolgens rijden we naar een mooie , vrij nieuwe (blad gouden) boeddhistische tempel. Ook deze vertoont duidelijke Chinese invloeden , maar is wel mooi !!
En daarna bezoeken we de katholieke kerk van Franciscus van Assisi. Deze kerk wordt gerund door een Nederlandse priester die al 46 jaar op Sumatra woont en hij heeft de kerk in Karo Batak stijl laten bouwen: heel apart.
Terug in Berastagi koop ik nog een nieuwe katoenen broek vaar omgerekend €3 en maak ik nog mooie foto's van de zonsondergang bij de Sibayak vulkaan. Al met al was het weer een geweldige dag waarop ik veel gezien en genoten heb.

Dinsdag en woensdag 21 en 22 maart:
Dinsdag gaat de reis van Berastagi naar het eiland Samosir in het Tobameer. Onderweg bezoeken we het Dokan dorpje waar nog enkele originele Karo Batak huizen staan. Dit zijn prachtige houten huizen met een dak in de vorm van buffelhoorns en een stier op de top. Ik spreek nog met de 84 jarige bewoonster en mag haar huis, waar 4 gezinnen in wonen, van binnen bekijken: het is erg pover, maar koel. Steeds meer verdwijnen deze oude huizen en worden vervangen door stenen huizen met een golfplaten dak. Jammer !!!
Ook brengen we een bezoek aan het oude Koninklijk paleis wat gebouwd is in Simalungun batak stijl in de batak kleuren: rood-wit- zwart. (Vroeger had elke christen stam een koning/ raja en elke moslim stam een sultan). De Batakkers waren voornamelijk katholiek en dat zie je nog steeds terug in het groot aantal katholieke kerken die in deze omgeving staan. En dan arriveren we bij het prachtige en grote Tobameer , wat een kratermeer is. Bij Parapat steken we met een boot in 45 minuten het meer over naar het eiland Samosir. Hier overnacht ik de komende 2 dagen in het hotel Toba cottages waar ik in een van de Batak huisjes woon met een prachtig uitzicht op het meer. Erg mooi en idyllisch !
Ik maak meteen een wandeling door de toeristische wijk Tuktuk.
' s Avonds kan ik nog heerlijk buiten op mijn grote balkon zitten. Echt vakantie !
Woensdag heb ik voor 30.000 roepies (€2) een fiets gehuurd en het eiland Samosir (grootte 46 km bij 21 km) voor een deel verkend. Ik heb voornamelijk de kustweg genomen die toch ook nog wel op en neer ging. Onderweg zag ik al veel typische Toba Batak huizen, maar zowel in Ambarita als in Simanindo en Tomok bevinden zich nog traditionele Toba Batak dorpjes met huizen versierd met mooi houtsnijwerk. Erg mooi. Ook kwam ik nog heel veel mooie graven tegen. Ik had ook een beetje pech, want ik kwam met de fiets te vallen toen ik al rijdend een banaan probeerde op te eten en mijn snelheid wilde verminderen door in een handrem te knijpen. Niet slim, maar daardoor ging ik onderuit , waarbij ik gelukkig alleen flinke schaafwonden opliep op mijn rechter onderarm. Maar ik kon nog door fietsen. Terug in mijn hotel heb ik een duik in het zwembad genomen en mijn wonden goed schoon gewassen.

Dit waren dan weer mijn belevenissen van 8 dagen Borneo en de 1ste week in Sumatra in Indonesië. Het zijn prachtige gebieden m.n. qua natuur met regenwouden, vulkanen en meren. Ik geniet nog elke dag !
Ik wacht op jullie reactie !!!

Groetjes van Francine

BIJZONDERHEDEN OVER MALEISIË:

- Het verkeer maakt weinig gebruik van claxons, wat een verademing ! Er rijden voornamelijk auto' s en maar weinig motors en geen fietsen

- Veel moslim dames, dragen wel een hoofddoek, maar geen lange jurk of rok of een zwarte boerka, maar een gekleurde lange broek en een shirt.

- De Chinezen overheersen hier en zorgen voor de handel.

- Hier zijn prachtig aangelegde parken, waar mensen ook kunnen sporten

- De entree van musea zijn gratis.

BIJZONDERHEDEN OVER INDONESIË:

- Het tijdverschil met Nederland is 6 uur later.

- Selamat datang betekent welkom,

- Terima kasih betekent dank je wel.

- Regelmatig kom je nog Nederlandse woorden tegen zoals " notaris", " pispot ", " doorsmeer". Soms met een andere betekenis dan wij eraan toekennen nl. doorsmeer is autowassen en pispot betekent olie verversen

- Ook hier rijden ze links en lappen ze verkeersregels aan hun laars. Maar
ze zijn wel gedisciplineerder en maken minder lawaai met hun claxons dan in India.

- Er wonen honderden verschillende stammen in Indonesië die allemaal hun eigen taal spreken. Maar voor iedereen is het Bahasa Indonesia de hoofdtaal die op school wordt geleerd.

- In Sumatra overheersen de moslims, daarna komen de katholieken en daarna de boeddhisten.

- Er wordt overal heel veel reclame gemaakt voor sigaretten die erg goedkoop zijn. Er wordt in Indonesië nog erg veel gerookt.

- Bij veel katholieke huizen bevinden zich graven op hun eigen terrein. Soms zijn die veel mooier en duurder dan hun eigen woning.

De volgende keer meer bijzonderheden over Indonesië.

Groetjes van Francine

  • 22 Maart 2017 - 16:53

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Leuk om te lezen. Je hebt weer veel gezien.

    We zijn, meen ik, destijds ook op het Toba-meer geweest. Is dat niet een krater-meer ? Is al lang geleden.
    Vond het landschap op Sumatra destijds zeer indrukwekkend.
    Moeilijk weer om alle plaatsnamen terug te vinden op de kaart, maar we hebben wel in grote lijnen een idee hoe je gereisd hebt.
    Geniet ze nog. Ga je nog naar Java en Bali ?

    Groetjes,
    Ans en George

  • 22 Maart 2017 - 17:38

    Muriel En Peter:

    Hoi Francien,

    Wat een herkenbaar verhaal van Sumatra! Inclusief de vliegreis van KL naar Medan met Air Aisia. Wij hadden pp 5 kilo teveel bagage en moesten fors bij betalen. Vervolgens bleek het toestel driekwart leeg te zijn....
    Wij vonden Sumatra erg mooi, vooral de orang oetans in Bukit Lawang maakte veel indruk. Berastagi en Samosir hebben we ook gezien grappig dat je dezelfde reis maakt. En ook een bruiloft gezien destijds. Veel plezier nog!

  • 22 Maart 2017 - 18:24

    Greet Altena:

    Wat weer een mooi verslag met prachtige foto's. Ik heb het ook nu weer met veel plezier gelezen.
    En wat een fantastische en gevarieerde reis ben je toch aan het maken.
    Volgens mij geniet je met volle teugen. Wil je eigenlijk nog wel terug naar Nederland.
    Heel veel plezier verder.
    Met lieve groet,
    Greet

  • 22 Maart 2017 - 19:27

    Frans:

    Hoi Francine, leuk verslag , Borneo staat ook nog op mijn lijstje veel natuur en vochtig warm en naar ik hoorde nog redelijk ongerept. Moet ook eens de orang oetans gaan bekijken heb ik nl nog nooit in het wild gezien. Onderwater schijnt het ook heel mooi te zijn.
    groetjes Frans

  • 23 Maart 2017 - 00:36

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Wat een avonturen daar weer. Die natuur klinkt daar prachtig en ik zag op Facebook al wat mooie foto's voorbij komen. Een collega van mij is net een paar dagen na jou in Megan geweest. Hij heeft ook een reisblog en het is erg grappig om ook van hem over de oerang oetangs te lezen :-)
    Hier alles goed. Het is lente! Hoera!

    Veel geniet-plezier!

    Liefs,
    Arjan

  • 23 Maart 2017 - 10:53

    Theo Van Den Berg:

    Hallo Francine,

    Jij geniet nog steeds volop, en wij genieten mee hoor ! Kleine ongelukjes en missers horen bij zo'n
    lange trip, blijf scherp en vooral heel. Ik ga vandaag weer voor het eerst buiten tennissen en genieten
    van de IJsselsteinse lente zon, en vooral aan de conditie werken. Francine geniet ze, groetjes..............
    Theo & Gerry

  • 23 Maart 2017 - 10:57

    Ria S:

    Wat een bizondere reis, Francine, en wat geweldig dat je al die trekkings kunt maken en dat allemaal goed volbrengt, want zo te lezen is het wel ploeteren af en toe.
    Dat wordt wennnen , weer terug in Nederland.
    Maar voorlopig heb je nog allerlei moois op je programma staan, veel plezier en voorzichtig!
    Liefs Ria

  • 23 Maart 2017 - 18:15

    Nies:

    Wat een plezier om jouw verhalen te lezen. Het leukste is wanneer het herkenbaar wordt . Wij zijn 2 dagen geleden teruggekomen vanuit Srilanka . Spijtig dat we elkaar net gemist hebben in Negombo. Was leuk geweest. Wij hebben ook veel gezien en beleefd aldaar,
    Ik vind het ook leuk om je verhalen van Sumatra te lezen, ben er ooit ook 2x geweest. Ik vond de natuur er fantastisch. Ook het eiland Samosir in het Tobameer adembenemend mooi. Hoop dat je ook een optreden van de batakzangers kunt meemaken, kunnen erg goed zingen.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.
    Ga je door naar Java??
    Wens je nog heel veel plezier en mooie belevenissen. Je hebt volgens mij een ijzersterke conditie met alles wat je lopend en met de fiets doet. Blijf gezond en geniet.
    Lieve groet, Nies

  • 26 Maart 2017 - 10:17

    Ria:

    We waren 28 jaar geleden in oa Medan. Elke dag werd t onderdak met de flitspuit gereinigd. DDT? Ook toen slikten we anti-malaria-pillen, en was er n overvloed aan rijstvelden, en kinderen. Mooi om te lezen, reis lekker rond Francine!

  • 26 Maart 2017 - 12:22

    Janny:

    Hoi Francine
    Wat maak je toch veel mee op zo' n reis, schittterend om je verhalen te lezen en je te volgen.
    Huisgenoten zijn inmidddels hier vertrokken en in jou tuin gaat ook alles weer uitlopen, het voorjaar is begonnen met ook hier alweer aangenamere temperaturen.
    Francine nog veel reis genot.

  • 31 Maart 2017 - 16:10

    Nardy:

    Hallo Francine,

    Ben je onderhand niet in de war met al die tijdverschillen.
    Jij kunt in ons IJsselstein echt je draai niet meer vinden.
    Dat wordt rondjes de put.

    Prachtig en wat een luxe soms.
    Geniet nog maar lekker.

    Wij hebben hier een paar heerlijke zonnige en warme dagen.
    En dat in maart.
    Groetjes Nardy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 22 Sept. 2016
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 10910

Voorgaande reizen:

22 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: