5de reisverslag Z India: 19 jan. tot 5 febr. 2017 - Reisverslag uit Alleppey, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 5de reisverslag Z India: 19 jan. tot 5 febr. 2017 - Reisverslag uit Alleppey, India van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

5de reisverslag Z India: 19 jan. tot 5 febr. 2017

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

05 Februari 2017 | India, Alleppey

Hallo allemaal,
Mijn laatste werkweek is begonnen in Pondicherry en vanaf 28 januari start mijn rondreis door Zuid India met auto en chauffeur Zuid India .Ik heb het nog reuze naar mijn zin en ervaar Zuid India als een heel aangenaam gebied met erg vriendelijke mensen. Hier kunnen jullie mijn belevenissen lezen.

Donderdag 19 januari:
Gisterenavond gezellig doorgebracht , op mijn overloop, samen met 2 vrouwelijke vrijwilligers, de een komt uit Nederland ( 28 jaar) en de andere uit New York (54 jaar) onder het genot van cola met rum. Zij werken in een weeshuis en blijven hier 3 maanden.
Vandaag is het de verjaardag van Dhr. Arasu, manager van Prime Trust ( vrijwilligers organisatie). Dit wordt tegelijkertijd gevierd met het huwelijk van zijn zoon d.w.z. aanstaande maandag trouwt hij officieel, maar 5 dagen voor die huwelijksdag beginnen de ceremonies al. En daar zijn we ook voor uitgenodigd. Alle familieleden van hem zijn erbij. Een bamboe wordt beschilderd en voor zijn huis gepland waarna de bruidegom de komende 5 dagen zijn ouderlijk huis niet mag verlaten ( dit gebeurd ook bij het meisje thuis), (ze mogen wel bezoek ontvangen). Daarna geeft elke bezoeker de bruidegom zijn zegeningen in de vorm van een tika en het smeren van kleurpoeder op zijn wangen en handen. En tenslotte volgt nog een lunch. Was heel bijzonder om dit mee te maken. ' s Middags ben ik nog naar het ziekenhuis gegaan.
En ' s Avonds ga ik met de Indiase buurvrouw naar de receptie van een goede vriendin van haar dochter. Ook heel anders dan een receptie bij ons. Het bruidspaar staat op een podium, en familieleden, vrienden, kennissen feliciteren hun en geven meestal een envelop met geld en twee fotografen maken continu foto' s en filmopnames. Je zou er kramp van je aangezichtsspreien krijgen. Er wordt Indiase muziek gespeeld en alleen jongens staan te dansen en te dollen met elkaar. En daarna kan iedereen een maaltijd gebruiken , aan lange houten tafels, opgediend op een bananen blad. Niet echt gezellig, maar de sari's van de dames zijn prachtig en kleurrijk.

Vrijdag 20 januari;
Vandaag vinden in heel Tamil Nadu, en dus ook in Pondicherry, heel wat protest demonstraties plaats m.n. door studenten op motors en de winkels en scholen waren gesloten . Zoals ik in mijn vorige verslag al schreef heeft het Hooggerechtshof Jallikkattu (soort stierenvechten op de 3de dag van Pongal) verboden sinds 2014. Maar het werd , tot dit jaar ,wel oogluikend toegestaan, maar nu zijn er honderden mensen die het verbod aan hun laars lappen gearresteerd. Omdat Jallikkattu hier gezien wordt als een cultureel erfgoed, komen de Tamils hier massaal tegen in opstand.
' s Avonds valt er een behoorlijke regenbui, dit is voor de tijd van het jaar, erg vreemd. En het licht valt 10 minuten uit. Het lijkt Nepal wel, met zijn Power Cut. Maar door die ervaring heb ik altijd een zaklamp naast mijn bed staan, wat nu ook goed van pas kwam.

Zaterdag 21 januari:
Vandaag heb ik maar een vrije dag genomen. Met de 3 andere vrijwilligers hadden we in principe afgesproken om naar yoga te gaan en daarna naar Paradise Beach, maar uiteindelijk is dat niet doorgegaan. Ik heb toen mijn eigen plan getrokken en ben gaan lopen, grotendeels over het strand, naar Auroville beach en het Frans getinte dorpje Auroville. Het was heerlijk om over het strand te wandelen met de wind door je haren en de voeten in de branding !! Veel vissers waren hun netten aan het repareren of hun vissersboten aan het schoonmaken. In dat gebied zie je nauwelijks buitenlandse toeristen ( m.u.v. Auroville). In totaal heb ik wel 7 uur gelopen , denk ik, heerlijk !!!

Maandag 22 januari;
Vandaag gaat Fredi, de zoon van de baas van Prime Trust, trouwen. Alle vrijwilligers worden uitgenodigd. Ik kan een rose sari lenen van de Engelse vrijwilliger. De Indiase buurvrouw heeft een petticoat voor me, die eronder wordt gedragen, en ze kleedt me aan. Het vraagt wel enige ervaring om een lap van 6 meter om je lichaam te draperen. Om 17.30 uur begint de kerkdienst. Ik heb begrepen dat Fredi katholiek/Baptist is en dat zijn vrouw Prabang van oorsprong Hindoe was maar ook katholiek / Baptist is geworden. Dit is heel bijzonder hier in India. De kerkdienst toont totaal geen overeenkomst met een Nederlandse kerkdienst m.u.v. de hostie. Het is in Tamil Nadu ook gebruikelijk dat er schalen met fruit, koek en chocolade geofferd worden. Daarna worden we naar een grote bruilofshal gebracht waar we het bruidspaar, gezeten op een podium, kunnen feliciteren en een bandje Tamilse muziek speelt (niet echt mijn smaak). Daarna wordt, in een andere zaal aan lange tafels, de maaltijd op een bananenblad opgediend. We kunnen kiezen uit een vegetarische en niet-vegetarische maaltijd (met kip). En als dank voor onze aanwezigheid krijgen we een tasje mee met een kokosnoot, zoete gekookte rijst, en betel leaf. Voor Nederlandse begrippen een beetje apart, maar hier is deze samenstelling heel normaal.

Woensdag 25 januari:
Ik heb besloten dat het vandaag mijn laatste werkdag zal zijn. Ik ga afscheid nemen van Dr. Ranganath en vertel mijn frustraties over het werk hier en dat ik met een kater zal vertrekken. Maar hij zegt dat ik mijn best heb gedaan en India meer tijd nodig heeft om te veranderen. Ik ga wat lekkere koeken halen voor tussen de middag. Maar ik word ook verrast door mijn collega' s die een taart hebben besteld met erop geschreven " Happy farewell Francisca". Erg leuk!
Ik heb al wat foto's s van het afscheidsfeestje op Facebook gezet.
Vandaag stonden ook wat filmpjes op Facebook van het politie optreden tijdens de studenten opstand tegen Jallikattu ( stierenvechten) in Chennai. Daarop is te zien dat de politie zelf huizen in brand steekt en motoren kapot slaat met als doel de studenten daar de schuld van te geven, waardoor hun hard optreden tegen de studenten geoorloofd lijkt. Maar dat zal hun niet lukken want het is duidelijk te zien dat de politie fout is. Hopelijk zal de onrust niet gaan escaleren.

Donderdag 26 januari:
Vandaag is het de dag van de Republiek in India. Op deze datum wordt gevierd dat de Indiase grondwet in 1950 in werking is getreden en dat India een federale republiek werd. In het stadium van Pondicherry, waar ik om 8.00 uur al aanwezig ben, werd hier aandacht aan geschonken in de vorm van parades van militairen, politie agenten en studenten (die met overdreven gestrekte armen marcheerden). Er werden lintjes uitgedeeld aan mensen die iets betekent hebben voor de gemeenschap. Maar er kwamen ook praalwagens voorbij en door kleurrijke groepen mensen werden folkloristische dansen uitgevoerd. Het was de moeite waard. Alleen regende het af en toe, dat was jammer, maar het is niet koud, dus een paraplu is voldoende.
Thuis heb ik, i.v.m. mijn reis door Zuid India die a.s. zaterdag begint , een was gedraaid zodat ik weer gebruik kan maken van schone kleren. Ook ben ik weer bij mijn Indiase buren op bezoek geweest. Daar kwam op een gegeven moment ook een toekomst voorspeller met een groen vogeltje in een kooitje. Gelukkig ziet hun toekomst er goed uit, ook zonder mij. ( al werd er al een traan gelaten toen ik vertelde dat ik zaterdag vertrek)

Vrijdag 27 januari.
Mijn laatste dag in Pondicherry is aangebroken. Helaas is het ook nu een regenachtige dag. Dit komt hier heel zeldzaam in de winter voor en schijnt het gevolg te zijn van een cycloon die in de buurt rondraast.
Ik pak mijn koffer in en neem nog eens afscheid van mijn Indiase buren. Ook zou ik meegaan met een manifestatie van Human Watching International councel tegen het politie optreden i.v.m. Jallikattu, maar dit werd gecanceld I.v.m. de regen. Daarvoor in de plaats zijn we naar het huis van de president van HRW gegaan waar ik mijn lidmaatschapskaart in ontvangst mocht nemen. En ' s Avonds zijn we met de vrijwilligers ter ere van mijn afscheid, heerlijk Indiaas gaan eten voor ca. €1,50 per persoon. Ik zal Pondicherry gaan missen want ik heb er, ondanks de tegenvallende werkervaring, toch een mooie tijd gehad met bijzondere contacten.


Zaterdag 28 januari;
Vanochtend om 8.00 uur komt de chauffeur Dhr. Ajay me ophalen. Op mijn verzoek rijden we eerst naar Chidambaram waar de mooie Natasja tempel staat. Daarna bezoeken we de Gangechola en rijden we door naar Kumbakonam . In de auto kreeg ik al braakneigingen en toen we bij hotel Paradise Resort arriveerde moest ik overgeven. Waarschijnlijk heb ik ergens een voedselvergiftiging opgelopen. Het is een mooi hotel met zwembad maar gelegen aan een drukke weg en ver van de tempels van Kumbakonam.

Zondag 29 januari:
Na een goede nachtrust en een licht ontbijt voel ik me weer een stuk beter. Ik heb gelukkig ook weer internet verbinding: ze hadden gisteren het password verandert zonder dit door te geven :
handig he !!!
Eerst rijden we naar Durasuram ( 3 km van Kumbakonam) om de Iravades warar tempel te bezoeken. Omdat het vannacht zo hard geregend had moesten we eerst door een bad met water baden om hem te bereiken. Binnen vond een plechtig ritueel met vuur en offerandes plaats en een wassing van een van de godenbeelden ( ik snap nog niet veel van deze rituelen). Vervolgens zien we in Kumbakonam nog 3 andere tempels namelijk: de Lakshmi Narayana Perumal tempel, de Arulmigu Oppiliappan tempel en de Adi Kumbeswarar tempel gewijd aan Shiva met een blessende levende olifant. Vervolgens rijden we door naar Thanjavur (40 km van Kumbakonam) waar we een bezoek brengen aan de Brihadisvara tempel wat een van de grootste Hindoeïstische tempelcomplexen ter wereld is (UNESCO en gewijd aan Shiva , gebouwd in de 11 de eeuw)
Ter afwisseling rijden we dan naar een atelier waar Hindoeïstische schilderijen worden geschilderd en wassen beeldjes worden gemaakt. Aangezien het Kasteel van Thanjavur pas om 1500 uur weer opengaat blijft er nog wat tijd over om door de winkelstraat te lopen. Helaas word ik overvallen door een hevige regenbui en vlucht ik bij Bata schoenenwinkel binnen. Het kasteel uit 1550 viel tegen en de entree kostte nota bene 200 roepies, en een paar maanden terug nog maar 100 roepies.

Maandag en dinsdag 30 en 31 januari: MADURAI:
Maandag om 9.00 uur vertrekken we naar Madurai, zo'n 170 km ten Zuiden van Kumbakonam. Mijn chauffeur ziet er wel fris uit ondanks dat hij in de auto heeft geslapen om geld uit te sparen. Hij woont zelf in Bangalore, maar als hij klanten moet rijden, is de auto zijn hotel. In het hotel waar zijn klant logeert mag hij wel een douche nemen, maar dan moet hij die wasgelegenheid delen met andere chauffeurs. Eigenlijk best zielig, maar zo ziet hij dat zelf niet. In het begin van de middag arriveren we in het Astoria hotel in Madurai. Het is een mooie en praktisch ingerichte kamer en op loopafstand van het centrum. Ik ga meteen op onderzoek uit en vind de Sri Meenakshi Amman / Minakshi-Sundareshvara Tempel (16de eeuw) en het Thirumalai Nayak Mahal /paleis (17de eeuw. Er is een strenge controle voordat je de tempel in mag: tassen, camera's s etc. mogen niet naar binnen. Maar als je binnen bent wordt aangegeven dat je met je mobiel wel foto' s mag maken voor 50 roepies. Helaas heb ik geen geschikte mobiel, dus ik mag geen foto's binnen maken met mijn camera of tablet. Deze tempel is een van de indrukwekkendste tempels van India, met zijn hoge torens die boven de daken uitsteken en bezaaid zijn met honderden beelden van goden, geschilderd in alle kleuren van de regenboog. Tot binnen in het heiligdom verkopen de talrijke handelaars producten van plaatselijke kunstnijverheid. 's Avonds om 21.00 uur ga ik weer terug naar de tempel want dan vindt een speciaal ritueel plaats waarbij het heilige der heiligen bewierookt wordt. Bijzonder indrukwekkend om te zien!
Ook dinsdag staat in het teken van tempels. Eerst rijden we naar de Pazhamudhircholai Murugan Tempel 25 km ten noorden van Madurai, gelegen op een heuvel in het Alagar regenwoud. Het is een van de 6 belangrijkste verblijfplaatsen van Lord Murugan. Ik tref het want ook hier ben ik deelgenoot van een plechtige ceremonie waarbij een altaar met een beeld door de tempel wordt gedragen en priesters het beeld en een gouden pilaar voorzien van bloemen, wierook, kleurpoeder, vlag etc. wat gepaard gaat met trom geroffel en de klanken uit een houten blaasinstrument. Daarna loop ik, op eigen verzoek, 4 km de heuvel af en kom honderden aapjes tegen: enig !! Beneden staat de Azhagar Kovil tempel gewijd aan Vishnu. Het is eigenlijk sluitingstijd (alle tempels sluiten tussen 1200- 1600 uur hun deuren) maar ik mag nog 5 min. naar binnen. Maar ik loop achter een klein groepje aan wat een eenvoudige trouwerij blijkt te zijn en zie de daarbij horende Hindoeïstische rituelen. En uiteindelijk sta ik pas 1 uur later buiten. Ik ben helemaal onder de indruk ! Vervolgens bezoek ik het Thirumalai Nayak paleis uit de 17 de eeuw. Vroeger was het waarschijnlijk een bijzonder mooi paleis maar nu heeft het veel van zijn glans verloren. Dit wordt weer goed gecompenseerd door de Tirupparrankunram Murugan Temple (7 km van Madurai , gebouwd tegen een heuvel). Veel Hindoes willen de Dharsan (God) zien en zijn energie overdracht ervaren. Er bestaat een gratis route met een lange rij wachtende mensen, maar ook een snelle route maar daarvoor moet je 50 roepies betalen. In beiden heb ik geen zin, maar toevallig kom ik toch gratis op de snelle route terecht en zie de rituelen bij de Dharsan ( wit en geel poeder, bloemen e.a. offerandes)
Terug in mijn hotel krijg ik mijn nieuwe pasje van Human Right Watches welke tot 2021 geldig is ( op het vorige pasje stond foutief een geldigheidsduur tot 15-02-2017). Een goede service door HRW van Pondicherry !!!

Woensdag en donderdag 1 en 2 februari: MUNNAR
Woensdag rijden we in 6 uur naar Munnar in de staat Kerala. Het is een Hill station op 1652 m. hoogte. De weg kronkelt behoorlijk omhoog wat mijn evenwichtsorgaan en maag niet zo prettig vinden, maar het landschap is prachtig ! Overal zie je thee- en kardemonplantages tegen de heuvels aanliggen, ze lijken net geschoren te zijn (ook groeien hier druiven). De kamer in guesthouse Green Spaces is heel ruim en smaakvol ingericht en voorzien van een groot terras. De temperatuur is, door die hoogte, wel lager namelijk zo'n 25 graden overdag en ' s nachts 18 graden.
Donderdag heb een mooie wandeling van 3 uur gemaakt tussen de theevelden. Wat heb ik hiervan genoten ! prachtig hoe die geordende groene struiken tegen de heuvels aanliggen !
Ik had met mijn chauffeur afgesproken dat hij me om 1300 uur op zou pikken in het centrum van Munnar, maar dat haalde ik niet. En ik bofte toen om 12.50 uur een motorrijder stopte en me een lift aanbood naar Munnar, wat ik toen maar geaccepteerd heb, (maar ik vond het wel eng als hij heel schuin hellend de bochten nam). Dus wonderen bestaan ook nog !
Met de auto hebben we toen nog de Mattu Petty Dam, het Echo Point en het Topstation bezocht. Mooi hoor, maar niets gaat boven wandelen hier ! 's Avonds kon ik weer lekker buiten zitten (wel met een fleece jack aan) genietend van de sterrenhemel, praten met de Indiase buren en me op de hoogte stellen van het wereld nieuws. Ook hier word ik op de hoogte gebracht van de verschrikkelijke maatregelen van Trump .

Vrijdag, zaterdag, zondag 3,4,5 februari: Backwaters
Vrijdag rijden we in 6 uur tijd van Munnar naar Backwaters in de staat Kerala. Ook nu valt het rijden in de bergen me zwaar. Maar het blijkt de moeite waard te zijn als we in Alleppey aankomen. Ik en mijn bagage worden overgeheveld op een boot die me naar het eiland Champakulam/ Kuttanad brengt waar ik gedurende 3 dagen zal verblijven in een homestay genaamd Kurialacherry House. Er is geen plaats voor de chauffeur en de auto en die zie ik die dagen ook niet meer (ben er eigenlijk wel blij mee,) Samen met een 69 jarige Amerikaan uit Washington Robert zijn we de enige gasten. Ieder hebben we een vrij nieuwe eigen bungalow aan de waterkant. Jacob ( gastheer) en het personeel zijn erg aardig en we eten gezamenlijk in een ruimte waarvan de overkapping van kokosnootvezels ( klapper vezels) is gemaakt: heel smaakvol. De douche bevindt zich ook buiten (met een halve overkapping zodat de vogels me niet kunnen zien). Het is hier rond de 30 graden. Net zoals Nederland bevindt zich deze omgeving beneden zee niveau en wordt er veel rijst en graan verbouwd. Tussen al die eilanden met heel veel palmbomen en bananenplantages bevinden zich kanalen waar vissersboten en mooie houseboaten varen: klein Venetië genaamd. 80% van de mensen die hier wonen zijn katholiek en de communistische partij is de grootste.
Zaterdag maken we een wandeling over het eiland Champakulam en Pullangrady en een boottocht van 2 uur over grote en kleine kanalen. Daar de waterstand laag is zijn de kanalen vol begroeid met planten. De lokale bewoners zijn erg vriendelijk en nodigen me regelmatig uit om binnen te komen: helaas kan ik ze niet verstaan en de meesten spreken geen Engels.
Zondag bezoek ik lopend weer een ander eiland genaamd Padaharam . De oversteek maak ik met een kleine ferrie waar ook tuctucs en motors op kunnen. Het is heen en terug zo' n 20 km lopen naar de Ambalapuzha tempel gewijd aan Lord Krishna en is gebouwd in de 15-17 de eeuw. Ik kreeg een korte rondleiding van een andere Indiase bezoeker en ik mocht een romig drankje drinken en kreeg een handje vol van een mengsel van noten, kokosnoot en honing wat speciaal was voor deze tempel. Onderweg kwam ik gelukkig een Vodafone winkel tegen die mijn probleem met de fotocamera oploste. Nadat ik de camera vannacht had opgeladen deed hij helemaal niets meer. Het euvel moest aan de accu liggen want hetzelfde probleem had ik in Munnar ook, maar toen kon ik mijn reserve accu erin doen. In die zaak hadden ze een aparte accu oplader en na 1 uur opladen reageerde mijn camera meer. Dus voor alle zekerheid heb ik maar dat apparaatje van 100 roepies gekocht (€1,40). Toevallig kruist mijn pad ook een Hindoestaans David festival wat 7 dagen duurt. Ik zie een danser met een masker op die begeleid wordt door een zanger en een drummer. Heel apart om te zien !. En na gedane arbeid is het goed rusten op mijn balkon met zicht op een kanaal. En neem ik de tijd om de laatste hand te leggen aan mijn weblog story.

Morgen reis ik door naar Cochin , weer een nieuw avontuur, wat jullie weer kunnen lezen in mijn volgende verslag !

Ik hoop dat mijn belevenissen jullie kunnen boeien en dat jullie weer in grote getallen reageren !!!

  • 05 Februari 2017 - 18:58

    Gerke:

    Hoi Francine,
    Leuk om weer je belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Dus daar zijn de tractieapparaten en UKG's gebleven;).
    Fijne rondreis! Groetjes Gerke

  • 05 Februari 2017 - 21:01

    Annemieke:

    Ha Francine,
    Ben meteen door gaan lezen : 2e helft Zuid-India, fantastisch dat je al die feesten en rituelen mee mag maken.. die sarie staat je geweldig!! Zou ik vaker doen.. : )
    En je foto's zijn zo mooi, die met die visnetten mag zo boven mijn bank...
    Lieve groeten uit IJsselstein waar het nu even 7 a 8 gr is en later in de week weer gaat vriezen..
    Annemieke

  • 05 Februari 2017 - 23:26

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Wat een verhalen weer. Mooi en indrukwekkend al die tempels en rituelen als ik het zo lees. Dank voor de verhalen en foto's. En de felicitaties voor m'n verjaardag! Dat je daar nog aan denkt in die omgeving! Goede reis de komende dagen/weken.

    Liefs,
    Arjan

  • 06 Februari 2017 - 10:08

    Ria S:

    Hallo Francine,
    Wat een belevenissen, Zoveel hartelijke mensen om je heen die je toelaten tot hun priveleven.Dat maakt zo'n reis toch wel heel speciaal.Zo te horen valt er heel veel te genieten van natuur en cultuur. Trouwens, die sarie staat je geweldig.
    En lopen er in Zuid India ook koeien op straat?
    Veel plezier op je komende traject. Hartelijke groeten Ria

  • 06 Februari 2017 - 14:43

    Nardy En Paul Bleeker:

    Hallo Francine,
    Je maakt wel weer van alles mee. Mooi, indrukwekkend verslag. Je foto's zien we regelmatig voorbij komen op Facebook. Heel leuk. Hier in Zwolle gaat alles gelukkig goed. Twee weken geleden hebben we de Bleeker nieuwjaarsborrel gehad bij ons. Wim, Ima, Babs en Roy waren aanwezig. Tiny jammer genoeg niet. Ze belde 's ochtends af dat ze zich niet helemaal goed voelde. Dat was natuurlijk jammer. We zijn voornemens om ergens tweede helft augustus wederom de jaarlijkse Bleekerreunie te houden. Maar gelukkig ben je dan weer in Nederland.
    Francine, geniet van je vakantie!
    Lieve groet van Paul en Nardy

  • 06 Februari 2017 - 21:48

    Henri En Lidy:

    Lieve Francine,
    Wat een boeiende verhalen heb je weer! En je maakt ook heel wat mee. Zoals die bruiloft! Dat is toch een cadeautje om mee te maken van zo dichtbij. Met alle interessante bijbehorende rituelen! Leuk om te lezen! En dan die Sari, fantastisch. Zo mooi!!!
    Jij durft trouwens, een lift accepteren van een vreemde man!????
    We merken dat je geniet van alles wat je meemaakt! En soms teleurgesteld bent! Iedere dag weer! Francine, het blijft bijzonder!
    Succes endank weer voor het meegenieten!
    Lieve groet van ons!!!

  • 07 Februari 2017 - 16:31

    Wim Zwolle:

    Francine, wat leef jij in deze weken compleet in een andere wereld ; auto met chauffeur , zon en regen in ongekende hoeveelheden en en jobjes van enkele dagen of weken ,het is om jaloers op te worden. Toch blijven wij maar in ons kikkerlandje genietend van jouw prachtige verhalen .
    Ima en ik willen je hartelijk groeten en we zien uit naar jouw volgende verslag.

  • 08 Februari 2017 - 16:24

    Harry Noordhof:

    Wat maak jij veel uiteen lopende dingen mee zeg . Voor jou een leuke belevenis denk ik en voor ons ook om dit te lezen . Vanuit de mooiste stad van midden Nederland (IJsselstein) is weinig nieuws te melden dus wachten wij gewoon weer op jou verslag .

    Groet , Wilma en Harry

  • 08 Februari 2017 - 16:30

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine,

    Heb weer genoten van je reis verhalen. Geweldig de gastvrijheid van de mensen.
    Jammer dat ze niet open staan voor vernieuwingen in het werk, maar misschien heb je ze wel aan het denken gezet. De sarie staat je erg goed.
    Geniet nog van de rondreis in Z.India.en van het weer hier is het koud.
    We kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes Theo Adri


  • 08 Februari 2017 - 17:59

    Ria:

    Ik kreeg even geen mail meer na reisverslag 3, maar nu kan ik gelukkig weer meelezen! En super weer die foto's erbij! Geniet lekker van je reis en blijf schrijven!

  • 08 Februari 2017 - 20:31

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Wat een belevenissen! En je bent nog niet helemaal met pensioen met je werkzaamheden als fysiotherapeut. Goed dat je duidelijk bent en je mening geeft over de gang van zaken.
    Er komt letterlijk veel op je pad!
    Wat een mooie bijzondere tempels en feesten!
    Goede reis weer!
    Groetjes,
    Mirjam


  • 09 Februari 2017 - 09:20

    Nardy:

    Zo Francine,

    Volgens mij zul je hier in IJsselstein niet meer kunnen wennen.
    Wat in een totaal andere wereld leef jij.
    Geniet nog maar.

    Lieve groet

  • 10 Februari 2017 - 17:57

    Riet:

    Hallo Francine,
    Net je geweldige verslag gelezen hier in de sneeuw van Oostenrijk. De temperatuur bij jou is wel wat hoger. Je foto's bekeken en wat een mooie tempels en wat een heerlijke wandelingen maak je. Geniet nog maar goed van je verdere reis, wij blijven je volgen. Groetjes ook van Nico. Riet

  • 14 Februari 2017 - 19:24

    Pieter, Thea:

    Geweldig mooie dingen maak je mee Francine en je maakt indrukwekkende foto's. Prachtig.
    Vandaag denken we aan Henk en dus ook aan jou, zijn 9e (als ik het goed heb) sterfdag.
    lieve groeten uit Eastermar. alle goeds voor jou.
    pieter, thea

  • 26 April 2017 - 14:29

    Betty Langendoen:

    lieve francine, goede reiis en heel fijne tijd en een goede terug reis van betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Actief sinds 22 Sept. 2016
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 10921

Voorgaande reizen:

22 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: